Gå til sidens hovedinnhold

Reklamen skal regne på deg

Japanske forskere uvikler ny teknologi kalt ”informasjonsregn” som vil plassere reklame i håndflaten din.

I den stadige jakten på å få forbrukernes oppmerksomhet har NTT Cyber Solution Laboratories utviklet en ny reklameform som vil plassere selve reklamen i håndflaten til forbipasserende mennesker.

Lager illusjon om regn
En projektor vil lyse ned på pakken og generere et bilde der det ser ut som regn treffer bakken. Dette i håp om at personer som ser dette skal holde ut håndflaten for å se om det faktisk regner.

Et kamera vil overvåke bevegelsene og sender informasjon til en annen prosjektor som sender ut reklame rett ut på håndflaten.

- Det er helt naturlig å holde ut håndflaten når det starter å regne, sier Yoko Ishaii i NTT til AFP.

Personlig område
- Reklame er normalt noe som blir gitt til deg, men det vil bli annerledes hvis det dukker opp i håndflaten din. Du vil føle deg mer familiære med beskjeden som dukker opp i ditt personlige område, sier hun.

Tanken er at dette skal hjelpe reklamefolk med å overbevise alle om at reklamen er ment spesielt for dem.

Ikke lett å komme unna
”Regnet” kan også bli brukt for å veilede folk inn i en spesifikk butikk. Flere prosjektører kan følge én person slik at vinkelen alltid vil være korrekt når en beveger seg, og systemet skal kunne utvides til å vise film i stedet for bare bilde.

Prosjektet vil bli satt ut i kommersiell drift ”om noen år”. For en befolkning som i stadig større grad blir overeksponert for reklame får vi kanskje håpe at systemet aldri blir tatt i bruk. Vår egen kropp bør vi kanskje få holde fri for reklame?

Reklame

Vårens topp 11 sneakers til herre

Kommentarer til denne saken