*Nettavisen* Økonomi.

Rekord for nettreklame

Mai ble den beste annonsemåneden på nettet i Norge noensinne, med en total omsetning på rundt 57,5 millioner kroner. Økningen er på 35 prosent sammenlignet med mai i fjor.

26.06.04 08:39

De ferske tallene er hentet fra «Annonsestatistikken for Internett» for mai 2004, som utarbeides av MBL Nettforum og INMA.

Merkevareannonseringen steg 32 prosent sammenlignet med mai i fjor. For årets fem første måneder har det vært en økning i merkevareannonseringen på 33 prosent, melder INMA i en pressemelding.

Rubrikkannonser hadde også i mai en svært positiv utvikling. Boligannonseringen økte med 59 prosent, stilling-ledig økte med 46 prosent mens det var en økning på 6 prosent for bil/motor sammenlignet med mai i fjor.

Til tross for både journaliststreik og transportarbeiderstreik, steg altså antall annonsekroner på nettet.

Salgssjef Rune Paulseth i Katalysator Media tror oppgangen blant annet skyldes at de største merkevareannonsørene ikke har inkludert internett som reklamekanal i stor nok grad. Mange selskaper måtte revurdere markedsaktivitetene sine, og satse penger på nettannonsering i stedet for i papiravis.

Fagsjef Geir E. Engen i MBL/NettForum bekrefter at medlemmene rapporterer om meget hyggelige tall.

- Tallene er svært gledelige. Medlemmene våre opplever en sterk vekst i annonseomsetningen på nett, men det er klart at en del av avisene nok merket noe mindre inngang på nettannonser under streiken, sier Engen i meldingen.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.