*Nettavisen* Økonomi.

Rekord: Prisen på 1 liter bensin har aldri vært så høy som nå

Trondheim, Norway 20160511.

Mandag gikk de veiledende prisene hos Circle K opp til 17,53 kroner per liter for bensin og 16,78 kroner literen på diesel.  Foto: Gorm Kallestad (NTB scanpix)

Økte innkjøpspriser sender drivstoffprisene til rekordhøye nivåer. – Dette er «all time high», bekrefter Circle K Norge.

31.12.19 10:18

Flere ganger i 2019 har bilistene sett skyhøye drivstoffpriser hos bensinstasjonene. Senest i mai bykset listeprisene til Circle K, Norges største bensinstasjonkjede, til ny bensinrekord to ganger.

Og like før 2019 glir over i 2020 skjer det igjen: Circle Ks veiledende drivstoffpriser viser at det nå koster 17,53 kroner per liter med 95 blyfri. Det er 3 øre mer enn ved forrige registrering, og 1 øre mer enn rekorden i mai.

Prisen på diesel er 16,78 kroner per liter, en økning på 8 øre. Prisene har økt som følge av økte innkjøpspriser på ferdig-raffinert bensin og diesel, ifølge Circle K-talsmann Knut Hilmar Hansen.

– Vi opplever fortsatt et stramt marked, blant annet som følge av at mange land nå etterspør biodrivstoff - og at flere raffinerier, som produserer bensin og diesel i Europa, hadde stans tidligere i desember, skriver Hansen i en e-post til Nettavisen Økonomi.

Klikk på bildet for å forstørre. Circle Ks veiledende priser er tirsdag 31. desember på 17,53 kr/liter for bensin og 16,78 kr/liter på diesel.

Circle Ks veiledende priser er tirsdag 31. desember på 17,53 kr/liter for bensin og 16,78 kr/liter på diesel. Foto: Skjermbilde

Høy oljepris

Listeprisen til Circle K er den maksimale prisen en bensinstasjon kan ta for bensinen eksklusiv transportkostnader. Pumpeprisen, altså prisen du som forbruker betaler, kan dermed være noe lavere.

I tillegg til raffinerikapasiteten, skyldes de økte drivstoffprisene en høy oljepris. Tirsdag koster ett fat brentolje 66,4 dollar - noe som er blant de høyeste nivåene siden oljeprisen falt nesten 10 dollar på tre dager i mai. Hansen skriver også at prisen på biodrivstoff må ta sin del av skylden for de rekordhøye prisene.

– En betydelig del av de siste økningene på diesel skyldes økning i kostprisen på biodiesel, som vi blander inn i diesel. I Norge skal som kjent 12 prosent av drivstoffet som omsettes være biodrivstoff, sier Hansen.

Klikk på bildet for å forstørre. USAs president Donald Trump, her under et møte med Kinas president Xi Jinping på sidelinjen av G-20-møtet i Osaka i Japan i juni, sier han har hatt en god samtale med sin kinesiske motpart.

USAs handelskrig med Kina gjorde at oljeprisen stupte i månedsskiftet mai-juni. Her fra president Donald Trumps møte med Kinas president Xi Jinping på sidelinjen av G20-møtet i Japan i juni.  Foto: (AP/NTB scanpix)

Circle K-talsperson Hansen understreker at 90 prosent av drivstoffprisen styres av faktorer som kjeden selv ikke rår over.

– Som en tommelfingerregel kan man si at 60 prosent av prisen på drivstoff er avgifter, 30 prosent er innkjøpskostnader og 10 prosent dekker drivstoffkjedenes kostnader til lagring, distribusjon og salg av drivstoff, samt fortjeneste, sier Hansen.

Les mer: Øystein Stray Spetalen tror kronen vil kollapse totalt

Artikkelen fortsetter under målingen:

Prisene kan være lavere lokalt

Dersom innkjøpsprisene går ned, vil Circle Ks veiledende priser følge etter, ifølge Hansen. Kjedens listepriser betyr derimot ikke at alle nordmenn vil rammes av rekordhøye bensinpriser: Lokale priskriger gir ofte lavere priser for bilistene.

– Intense priskriger gir prisfall. Faktum er at prisene lokalt på pumpene faller betydelig som følge av intense priskriger mellom kjedene, skriver Hansen, og legger til:

– Den gjennomsnittlige pumpeprisen ligger et godt stykke under makspris, og ulike rabattnivåer gjør at mange kunder kjøper på priser godt under veiledende pris, skriver Hansen til Nettavisen Økonomi.

Les også: NHO advarer mot brattere oljenedtur

Les mer: Flere nordmenn tror på høyere boligpriser

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.