*Nettavisen* Økonomi.

Rekordhøy bot til PostNord for spam på SMS

 

REKORDHØY BOT: - Dette er det høyeste overtredelsesgebyret som noen gang er ilagt her til lands for brudd på reglene i markedsføringsloven om e-post og SMS-reklame, sier Forbrukertilsynet. Her ved juridisk direktør Frode Elton Haug. Foto: Kimm Saatvedt

PostNord skal ha sendt spam på SMS til 900.000 personer uten samtykke.

I mai fattet Forbrukertilsynet vedtak om overtredelsesgebyr mot PostNord etter at firmaet sendte ut SMS-reklame til nesten 900.000 personer uten å ha innhentet samtykke.

Postnord klaget vedtaket inn for Markedsrådet, men fikk ikke medhold. Nå må firmaet betale et gebyr på 400.000 kroner. Det skriver Forbrukertilsynet i en pressemelding.

- Markedsrådet er enig med Forbrukertilsynet i at disse meldingene var markedsføring. Og å sende ut markedsføring på SMS uten samtykke fra mottakerne er som kjent ulovlig, sier juridisk direktør Frode Elton Haug i Forbrukertilsynet i pressemeldingen.

To SMSer

Det var i desember i fjor at PostNord sendte ut to SMSer med omtale av «gode tilbud», «rabatter og fordeler», og informasjon om tjenesten my.postnord, skriver Forbrukertilsynet videre. I tillegg skal firmaet ha gitt praktisk informasjon om henting av pakker i forbindelse med julehandelen.

- Det er tillatt å sende ut praktisk informasjon på SMS til kunder uten forhåndssamtykke. Men når tekstmeldingene også inneholder markedsføring må den næringsdrivende ha innhentet samtykke fra mottakerne, fortsetter Haug.

I det opprinnelige vedtaket fra Forbrukertilsynet ble PostNord ilagt et overtredelsesgebyr på 600 000 kroner. Dette beløpet ble justert ned til 400.000 kroner av Markedsrådet.

- Dette er likevel det høyeste overtredelsesgebyret som noen gang er ilagt her til lands for brudd på reglene i markedsføringsloven om e-post og SMS-reklame, skriver Forbrukertilsynet i pressemeldingen.

- Tar vedtaket til etterretning

Overfor Forbrukertilsynet skal PostNord ha tatt til ordet for at tekstmeldingene ikke kunne anses som markedsføringshenvendelser ettersom formålet med disse først og fremst var å gi informasjon til kundene.

Det synet delte ikke Markedsrådet som vektla at SMSene både reklamerte for tjenesten my.postnord og PostNords shoppingplattform.

- Vi tar vedtaket til etterretning, og registrerer at gebyret er redusert med 200.000 kroner etter at vi klagde saken inn for Markedsrådet, sier kommunikasjonsjef Bjørn Thorvaldsen hos PostNord til Nettavisen.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.