*Nettavisen* Økonomi.

Rekordresultat for A-pressen

Konsernsjef Alf Hildrum i A-pressen presenterte i dag det beste økonomiske resultatet i A-pressens historie, men opplaget faller også i A-pressen.

A-pressen føyer seg dermed pent inn i rekken av mediebedrifter som har sattresultatrekord i 2005. A-pressens driftsinntekter økte i 2005 med 11,5 prosent, eller 307 millioner kroner, og nærmet seg i fjor tre milliarder kroner. Netto driftsresultat (EBIT) ble på 208 millioner kroner, en framgang på 56 millioner kroner, eller 37 prosent. Resultat før skatt ble 259 millioner kroner, en framgang på 86 millioner kroner, eller hele 49 prosent, skriver Kampanje.

- Jeg er godt fornøyd med de rekordresultater som våre over 2500 medarbeidere har skapt i 2005. Driftsresultatet passerte for første gang 200 millioner kroner, og er mer enn fordoblet på to år. Det er framgang i alle områder. Lokalmediene har et nytt rekordår, og våre vekstinvesteringer i trykk i Norge og Russland har meget fine resultater. Jeg er spesielt fornøyd med den sterke inntektsveksten på 307 millioner kroner, som bringer konsernets samlede omsetning tett oppunder tre milliarder, sier konsernsjef Alf Hildrum i A-pressen.

Sterkt fjerdekvartal
Framgangen fra tidligere i 2005 fortsatte ifølge resultatmeldingen fra A-pressem også i fjerde kvartal, med betydelig bedring av driftsresultatet fra tilsvarende periode i 2004. Netto driftsresultat i fjerde kvartal ble 43 millioner kroner, en framgang på 11 millioner kroner, eller 36 prosent. Driftsinntektene økte med 11 prosent til 815 millioner kroner og driftskostnadene med 10 prosent til 772 millioner kroner.

Resultatandeler fra tilknyttede selskaper utgjorde 59 millioner kroner, en framgang på 12 millioner kroner fra i fjor. Framgangen skyldes den positive resultatutviklingen i både TV 2 Gruppen og russiske Komsomolskaya Pravda.

Forretningsområdet Lokale Medier hadde i 2005 også sitt beste driftsresultat noensinne med 174 millioner kroner, en framgang på 35 millioner kroner fra 2004. Driftsinntektene økte med 7,6 prosent til 2,480 millioner kroner i 2005. A-presseavisenses annonseinntekter økte med 9,4 prosent, den sterke annonseveksten siden 1995, og A-pressen konstaterer at konsernets aviser ta markedsandeler.

Opplaget ned
Opplagsinntektene økte med 4,4 prosent, mens opplaget viser en fortsatt svak nedgang (1,4 prosent). Antall lesere har en positiv utvikling, og antall brukere på nett og seere av lokal-tv øker betydelig.

HTML EMBED

- Avisopplaget viser samlet en mindre nedgang, men vi har likevel økning i lesertallene og en sterk vekst i bruken av våre øvrige kanaler, nett, radio og tv. Samlet når A-pressen nå et større publikum enn noen gang, og vår posisjon i de lokale markedene gir oss et godt grunnlag for videre inntektsvekst, sier Hildrum.

Han opplyser også at A-pressen arbeider med konkrete planer om nye vekstinvesteringer og at konsernets finansielle handlefrihet gir betydelig investeringskraft.

A-pressens finansielle stilling karakteriseres som solid med en egenkapitalandel på 45,65 prosent. Netto rentebærende gjeld utgjorde 108 millioner kroner (302 millioner kroner), mens likviditetsreserven var på 839 millioner kroner (593 millioner kroner).

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag