Gå til sidens hovedinnhold

Rema 1000 slår kraftig tilbake i omdømmeundersøkelse

For andre år på rad stiger Rema mest av alle selskapene i stor årlig omdømmeundersøkelse.

Rema 1000 stiger for andre år på rad i den årlige omdømmeundersøkelse til Kantar TNS og er nå tilbake på omtrent samme nivå som konkurrentene.

Ifølge undersøkelsen er Rema 1000 opp 14 poeng til 48 poeng, omtrent på linje med den store konkurrenten Norgesgruppen. Rema har nå mer enn fordoblet seg på to år.

Fremgangen fra 2018 til 2019 er den høyeste for noen av de 66 målte selskapene.

Kundene glemmer

Oppturen kommer etter tidenes knekk for to år siden i etterkant av innføringen av bestevenn-strategien og Æ-appen. Da kuttet Rema 1000 blant annet ut en rekke populære merkevarer, som Lerum, Hansa, Kims og Mack, fra hyllene, noe som gå et kraftig motreaksjon fra kundene.

Les også

Dagligvarekjeden var på vei ned i sluket. Så kom helomvendingen: - Fantastisk

Nå tyder imidlertid de siste tallene på at Rema igjen er på riktig spor.

- Omdømme til Rema 1000 begynner nå å nærme seg nivået det lå på før lanseringen av Bestevenn-strategien med påfølgende kundeklager og mediestorm. De andre dagligvarekjedene har et stabilt omdømme siden i 2018, heter det i Kantar TNS' rapport.

- Gøy

– Kundene glemmer fort. Gi dem tilbake Mack-ølet og de andre varene de forventer, så er det meste greit, sier dagligvareekspert Odd Gisholt ved Handelshøyskolen BI til E24.

– Det var veldig gøy! Vi har lært av de feilene vi har gjort og lyttet til kundene våre, sier Mette Fossum, Remas direktør for kommunikasjon og samfunnskontakt, om fremgangen til E24.

Les også

Rema-Reitan vil grave opp Trondheim sentrum for å legge veier og P-hus under bakken

Med 47 av 100 poeng ligger Rema imidlertid fortsatt bak sine konkurrenter Coop (63) og Norgesgruppen (48). Lavpriskjedene Kiwi (62), som eies av Norgesgruppen, og Extra, som eies av Coop, (53) er også foran.

- Det er ikke overraskende. Denne undersøkelsen var gjennomført i de ukene der omtalen av VG var på sitt mest intense og massive, sier sjefredaktør Gard Steiro til Nettavisen Økonomi.

Han er imidlertid sikker på at denne nedturen bare er midlertidig.

- Vi tror ikke dette vil vedvare. Den journalistikken vi vil levere fremover vil overbevise brukerne og styrke VGs omdømme, sier Steiro.

- Men dere har allerede et svakt omdømme og scoret 24 av 100 poeng i fjor. Hvor fornøyd er du med det?

- VG har alltid ligget lavt i denne typen undersøkelser, i likhet med Dagbladet, som er gamle tabloid-aviser. Bruken av oss er en annen historie, sier Steiro.

- Kantar TDN tror dette kan gi fall i annonseinntektene. Frykter du også det?

- Den påstanden er det ikke grunnlag for. Bruken av VG har økt, det er ingen endringer av bruken og april i år ble vår beste aprilmåned for annonseinntekter noensinne, sier Steiro.

Kommentarer til denne saken