*Nettavisen* Økonomi.

Rema har tapt titalls millioner på øl-offensiv

Ole Robert Reitans beslutning om at Rema 1000 skulle investere i bryggerinæringen har gitt dårlig avkastning. 

Ole Robert Reitans beslutning om at Rema 1000 skulle investere i bryggerinæringen har gitt dårlig avkastning.  Foto: Jon Olav Nesvold (NTB scanpix)

Remas ølsatsing har kostet dyrt, dagligvarekjeden har tapt flere titalls millioner på investeringer i ulike bryggeri.

14.08.19 12:16

Etter at Rema lanserte Bestevenn-strategien, og flere kjente øl-sorter som Mack og Hansa forsvant ut av sortimentet, ble det klart at dagligvarekjeden hadde investert i flere egenkontrollerte lokale bryggerier.

Strategien har gitt dårlig avkastning, og har kostet selskapet flere titalls millioner kroner, skriver Dagens Næringsliv (bak betalingsmur).

Selskapet Norske Bryggerier er eid av Rema Industrier, og har tapt til sammen 23 millioner kroner i løpet av de tre siste årene. Selskapet står bak både Rygr på Jæren og OF Hald i Bergen. Produksjonen i OF Hald ble stengt ned kun ett år etter oppstart.

Har du sett denne populære videoen?

– I tilfellet OF Hald fant vi ingen måte vi kunne drive med økonomisk bærekraft, og bryggeriet legges derfor dessverre ned, opplyser Amund Fjørtoft som er administrerende direktør i Rema Industrier i en epost til DN.

I tillegg eier Rema Industrier gjennom Norske Bryggerier 43 prosent av Sagene Bryggeri, også her tapte selskapet over to millioner kroner.

– Til syvende og sist er det kundene som bestemmer hvilke bryggerier som klarer seg, så da står det på oss å lage best mulig produkter til lavest mulig pris, skriver Fjørtoft.

Direktør i Bryggeri og drikkevareforeningen, Erlend Fuglum, har lagt merke til at Rema har prøvd å kontrollere flere ledd i verdikjeden i de siste årene.

– Dette er drikkevarebransjens svar på vertikal integrering. Jeg kjenner ikke til andre eksempler på dette i Norge, sier han.

Samtidig som Rema sliter, ble en av bryggeriene som ble kastet ut av Rema, nemlig Aass Bryggeri, satt nye rekorder i salget etter exiten.

Tidligere har TV-kjendiser som blant annet Arne Hjeltnes tapt 52 millioner kroner på mikrobryggerikonsertnet Norbrew.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.