GULSKOGEN: (Nettavisen): Smilehullene hadde funnet sin sedvanlige plass da vi møter Rema-sjef og dagligvarebaron Ole Robert Reitan på åpningen av Uno-X sin første lynlade-stasjon for elbiler.

Med en butikkomsetning på 104 milliarder kroner i fjor, og et resultat før skatt på 5,6 milliarder kroner, ser ikke Reitan ut til å ha mistet humøret av verken krig, økte strømpriser eller høyere renter.

Kaster seg inn i ny priskrig

Reitan vet å se lenger enn sin egen nesetipp. Tirsdag sto han side om side med samferdselsminister, Jon-Ivar Nygård (Ap), ved lyn-ladestasjonen til Uno-X-stasjonen på Gulskogen i Drammen.

For 6,50 kroner per kilowattime (kWt) tilbyr ladestasjonen en effekt på 300 kilowatt (kW). Reitan, som eier Uno-X-kjeden, ønsker etablere lynladere på stasjoner med tilknytning til Rema 1000-butikker - de første planlagte etter Gulskogen er Voss og Gol.

Plasseringen på den store tomta til Rema 1000 er ikke tilfeldig – for her skal Rema 1000 sine kunder nå lade bilen mens de handler.

Rema-Reitan sier han nå for alvor går inn i markedet for lynlading av elbiler. Dermed kaster han seg inn i en ny priskrig, og lover at Uno-X skal være prisledende på elbil-lading.

– Det er helt opplagt at Uno-X skal ha en ledende pris-posisjon på drivstoff. Nå skal vi også være prisledende på strøm. Det ligger i DNA-et til Reitangruppen, og definitivt i DNA-et til Uno-X og Rema 1000. Vi skal sørge for å gjøre det så billig som mulig for folk å lade elbilen sin, sier han.

Norsk elbilforening: – Bra med konkurranse

Generalsekretær i Norsk elbilforening, Christina Bu, ønsker Reitan velkommen inn i lademarkedet.

– De fortjener honnør for at de opplyser om ladeprisene på samme skilt som pumpeprisene på diesel og bensin, sier hun.

Bu forteller at dette er forbrukeropplysninger som hører med til sjeldenhetene. Hun roser Uno-X for at kundene kan betale med betalingskort. Inntil nylig har de fleste tilbydere av ladning krevd at kundene må laste ned en app.

Generalsekretæren sier at medlemmene forteller at det har vært utfordrende å orientere seg om de ulike betalingsløsningene til tilbyderne i markedet.

Norsk elbilforening har en løpende oversikt over ladeprisene. Ifølge oversikten, som siste gang er oppdatert 4. november i år, varierer prisene for 1 kWt fra 5 til 9 kroner. Med 6,50 per kWt mener Bu Uno-X klarer å hevde seg på pris.

– Uno-X er konkurransedyktig på pris, og vi er er glade for at det blir større konkurranse. Vi er mest opptatt at av de kommer med en enklere betalingsløsning. Her går de foran i bransjen med kortbetaling, sier hun.

Tidligere betalte elbileiere for lading per minutt. Nå tilbyr de fleste aktører betaling for mengden strøm du bruker.

Er det for eksempel kaldt, tar det lenger tid å lade, men kundene betaler ikke mer av den grunn. Reitan planlegger innen kort tid å åpne ladestasjoner på Voss og Gol, med senere utvidelser i resten av landet.

– Prisen på lading påvirkes av mange faktorer

På spørsmål om hvor mye det koster å lade en vanlig elbil hos Uno-X, forklarer Bu at det avhenger av flere faktorer.

Lynlading med en effekt på 300 kW, som tilbys på Uno-X, er mye. Det varierer hvor høy effekt ulike elbiler kan ta i mot. Det vil si at ladefarten varierer fra bil til bil. Bu gir likevel et teoretisk eksempel:

– Hvis en bil lader jevnt på 300 kW, kan den i teorien lade 5 kWt i minuttet. Hvis du skal lade så mye som 50 kWt, vil det ta 10 minutter. Men dette blir som sagt veldig teoretisk. Per i dag kan ingen elbiler lade så raskt som 300 kW, dessuten vil effekten variere gjennom ladeøkta.

De fleste nye elbiler på markedet i dag har opp mot 150 kW i ladehastighet. Til sammenligning lader man gjerne på 3,6 kW hjemme.

Størrelsen på batterier til elbiler varierer mye. De fleste nye elbiler har en batteristørrelse på mellom 50 og 100 kWt. Norsk elbilforening forklarer at batteriet sjeldent er tomt når man kommer for å lade. Bu gir derfor et eksempel der en bil skal lade 40 kWt med en ladefart på 150 kW. Det er vanskelig å angi et helt eksakt tall. Teoretisk vil det si 16 minutters ladetid.

– Effektivt klimatiltak

Samferdselsminister, Jon-Ivar Nygård, understreket alvoret i klimautslippene under åpningen ved Drammen, og påpekte at i 2021 sto veitrafikken for 18 prosent av klimagassutslippene.

– Disse utslippene er Norge nødt til å redusere kraftig hvis vi skal innfri de internasjonale forpliktelsene som Norge har. For å nå målet vi har satt oss bør tilbudet av hurtigladere vokse i rimelig takt med elbilsalget, uttalte Nygård.

Samferdselsministeren kunne informere om at det er forventet at EU om kort tid vil vedta krav om omfang av hurtigladetilbud. Han varslet dermed at de vil komme internasjonale regler på dette. Nygård understreket at han setter pris på kortbetaling for å lade bilen.

– Det skal være like enkelt som det er å fylle diesel eller bensin, slik er det ikke alle steder i dag, sa han, og roste Reitan for at man verken trenger en app eller å registrere seg i database for å lyn-lade på Uno-X.