Nettavisen har i en rekke artikler satt søkelyset på den beinharde konkurransen mellom matkjedene.
Les også: Ekstremtall for Kiwi: Knuser konkurrentene
Nå er Rema 1000 allerede i gang med sin påskekampanje og kutter prisen på påskeegg, snacks, drikkevarer og egg tre uker før påske.
Noen priseksempler fra kampanjen er:
- Bakekakao - før 42,90 - nå 36,50 kroner.
- Sjokoladekake - før 41 - nå 34,90 kroner.
- Konditorfarger - før 32 - nå 27,50 kroner.
- Ben & Jerry is - før 94,90 - når 84,90 kroner.
- Nora bringebærsyltetøy - før 36 - nå 32,80 kroner.
Les også: Rema 1000 slår kraftig tilbake
Nettavisen har snakket med dagligvareekspert og NHH-professor, Tor Wallin Andreassen, som sier det er to hovedårsaker til at Rema starter priskrigen nå.
– Det ene er den intense priskonkurransen vi er vitne til hele tiden, i et stagnerende markeder hvor alle kaprer kunder fra hverandre.
Så forsøker kjeden å friste oss, tror han:
– Det andre er at Rema med dette ønsker å forlenge sesongen for påskevarer, altså få oss til å kjøpe typiske påskevarer allerede nå.
Andreassen sier til Nettavisen at det er helt klart det siste Rema håper å oppnå med dette grepet.
– Kan føre til kannibalisme
– Men det kan også føre til kannibalisme, det vil si at vi fyller opp påskelageret nå, men venter med å forsyne oss av det.
NHH-professoren sier kjedenes klare mål, i dette tilfellet Rema, er å trigge oss til å kjøpe mer.
– Vi har sett lignende tendenser med «Black Friday» som utarter til «Black Week».
Han ser ikke på dette som en desperat handling fra Rema 1000 for å vinne igjen det tapte vis-à-vis Kiwi, som var heldigere med sin februar-strategi da de ikke satt opp prisene 1. februar som ventet.
Les også: Rema 1000 selger samme vare til veldig ulik pris
– Nei, men det er et sykdomstegn at bransjen konkurrerer så intenst på pris, at de ser seg helt blind på det. Det kan virke som om pris er det eneste lokkemiddel de har, samtidig ser vi at kundene bare sirkulerer rundt.
– Det store og gode spørsmålet er når har vi «ordinære priser», bemerker NHH-professoren.
Rema: - Vi skal alltid være billigst
Nettavisen har vært i kontakt med Rema 1000 med spørsmål om hva se ønsker å oppnå med kampanjen.
- Vi skal alltid være billigst på dagligvare i Norge, og gjennom påskekuttet får kundene ekstra gode priser på varer som passer godt både hverdagsukene før påske og i selve påskeuken, sier salgs- og markedsdirektør Pia Mellby til Nettavisen.
- Derfor er vi i gang i god tid før påske, så kundene våre kan nyte godt av disse gode priskuttene i flere uker fremover, sier hun.
Ferske tall
Tallene for dagligvaremarkedet som ble lagt frem forrige torsdag var dyster lesning for Meny. Butikkkjeden går ned 0,4 prosentpoeng i 2022, viser oversikten fra analyseselskapet NielsenIQ.
Ironisk nok taper Meny også til Kiwi, som er den store vinneren som øker med 2,3 prosentpoeng til 25,2. Både Kiwi og Meny er del av Norgesgruppen som i tillegg har kjedene Spar og Joker.
Se alle tallene her: Ekstremtall for Kiwi: Knuser konkurrentene
De siste ti årene har både Kiwi og Extra vokst kraftig, mens Rema 1000 har stått på stedet hvil. Men i 2022 fikk Rema 1000 et kraftig løft, viser tall fra analyseselskapet NielsenIQ.
Kiwi scoret høyest
På oppdrag fra Nettavisen spurte InFact i februar over 1000 personer to spørsmål om de såkalte billigkjedene Extra, Kiwi og Rema 1000: Hvem er billigst? Og hvem kan man stole på vil holde prisene nede?
Les også: Kiwi knuser Rema 1000 og Extra
Hele 46,1 prosent mener Kiwi er billigste dagligvarekjede, mer enn dobbelt så mange som nummer to på lista.
– Dette viser at Kiwi har klart å hamre inn reklamebudskapet sitt om at de presser prisene, sia dagligvareekspert og professor ved Norges Handelshøyskole Tor Wallin Andreassen til Nettavisen