Gå til sidens hovedinnhold

Rema varsler massivt priskutt på sommermat – Extra og Kiwi følger etter

Rema kutter prisene på is, burgere og pølser. – En fattig trøst, sier prisekspert.

– Vi liker å kutte priser, spesielt på hverdagsprodukter og relevante sesongvarer, og det er akkurat det kuttet vi gjør nå, sier Torkel Fjørtoft, presseansvarlig i Rema 1000.

Rema 1000 startet denne uken med et stort priskutt, som skal vare ut juni. 127 typiske sommervarer er kuttet med i gjennomsnitt 12 prosent, opplyser Fjørtoft. Noen av varene har et priskutt på opptil 20 prosent.

Les også: Reagerer på Rema og Coops tilbudskampanjer: - La være å presse kundene

Blant varene som er satt ned i pris mandag morgen finner vi hamburger, grillpølse, grillburger og hamburgerbrød, potetgull, iste, sjokolade, focaccia, pitabrød og grillkrydder.

– Hvorfor kuttes prisene kun midlertidig, og ikke blir faste lavere priser?

– Vi har alltid lave priser på Rema 1000, det endrer vi ikke på. Men dette er veldig relevante priskutt som treffer rett på inngangen til sommersesongen. Da blir det ekstra god timing for kundene, sier Fjørtoft.

– Fattig trøst

Rune Nikolaisen, som står bak Gjerrigknark.com, tror kampanjen treffer ganske bra nå som finværet har kommet til flere steder av landet.

– Det er noen bra kutt her, altså. Vi vet jo at mange liker å grille og liker lave priser, sier han til Nettavisen.

Han påpeker imidlertid at mange av varene er de klassiske varene kjedene kjemper om å være like i pris på.

– Jeg er ganske sikker på at mange nordmenn blir glade for lavere priser på sommervarer. Det er jo ikke til å stikke under stol at svært mange savner å reise til Sverige eller Danmark for å handle billige kjøttvarer til sommergrillen. Kanskje dette kan være en fattig trøst, sier han.

Les også: Langer ut mot Forbrukerrådets tilbudskritikk: - Lønner seg for mange

– Hva tenker du om at det kun er et junikutt, og at kjedene ikke gjør dette til mer faste, lave priser?

– Alle setter pris på tilbud. Når Kiwi sier de har kun faste, lave priser kan det bli litt kjedelig for folk. Mange etterspør når det er tilbud på for eksempel brus og sesongvarer, mens hverdagsvarer som melk og mel bryr ikke folk seg så mye om. Der scorer nok Kiwi greit, sier Nikolaisen.

Kiwi gikk tidligere ut og sa at de opplever at kundene ønsker mindre jojo-priser, og derfor satser Kiwi på mer faste, lave priser. Samtidig skal de også sette ned prisene når konkurrentene har midlertidige kampanjer, sa Kristine Aakvaag Arvin, kommunikasjonssjef i Kiwi til Nettavisen tidligere denne våren.

Kan se et mønster

I april kjørte Rema 1000 et stort priskutt på over 100 varer. Om det blir et slikt mønster, hvor kjeden kommer med store priskutt annenhver måned, mener Nikolaisen man kan se en varig effekt.

– Hvis det blir et fast system, avventer kanskje folk med å handle inn mer enn det de trenger der og da fordi de tenker at det snart blir billigere, sier han.

1. juli vil innkjøpsprisene i dagligvarebransjen skrus opp – og prisene ut til kundene kan gå opp. Gjerrigknark Nikolaisen mener kundene bør kjenne sin besøkelsestid.

– Skal du sikre deg for grillsesongen, bør du handle nå mens det er litt priskrig på varene, sier han.

Konkurrentene følger etter

Både Coops lavpriskjede Extra og Norgesgruppens lavpriskjede Kiwi følger etter Rema på priskuttet.

– Extra var først ute til jul, påske og mai med priskutt for å gjøre handelen billig for kundene. Vi følger selvfølgelig etter på Remas priskutt. Vi har i dag justert et titalls av våre priser på sammenlignbare produkter, og forsetter å presse prisene utover dagen, sier kjededirektør Christian Hoel i Extra.

– Vi følger ikke bare konkurrentenes priser hver dag i markedet, men har også et fantastisk billig og bra utvalg av grillutstyr. Vi feirer også det gode været med nye lavere priser på kundefavorittene Sandwich og Båtis fra Diplom Is. Konkurranse er gøy og kommer kundene våre til gode, sier han.

Kristine Aakvaag Arvin, kommunikasjonssjef i Kiwi, sier til Nettavisen at de i utgangspunktet hadde en lavere pris på flere av varene i Remas junikutt.

– Vi har allerede kuttet prisene tilsvarende ller mer enn konkurrenten på øvrige sammenlignbare varer. På de fleste varene har vi satt ned prisene så de er lavere Remas priser, sier Arvin.

– Kiwi er og skal alltid være billigst, sier hun.

Reklame

Endelig på lager igjen: Verdens smarteste ladekabel til mobil er norsk