I starten av mai bestilte Renaz Saleyi en reise fra Oslo til Egypt gjennom reiseselskapet Amisol Travel. Hun skal reise med mannen og datteren sin i juli, og prislappen for reisen kom på rundt 30.000 kroner for hele familien. Dette er inkludert fly, bagasje og hotell med all-inclusive.

Så kom det en uventet regning fra selskapet.

– 16. juni fikk jeg e-post om at vi må betale for drivstoff til flyet, og blir belastet 700 kroner per person. Jeg ringte selskapet, og de sa at det var på grunn av Ukraina-krigen, sier hun til Nettavisen.

Nettavisen har sett e-posten, og der kommer det fram at en faktiske prisøkningen per person er 1111 kroner, men Saleyi og familien må kun dekke 700 kroner per person.

«På grunn av den ekstraordinære stigningen av energipriser, ser vi oss dessverre nødt til å ilegge din reise et drivstofftillegg som delvis utgjør den merkostnaden vi pålegges fra flyselskapene i denne forbindelse. Du vil motta en tilleggsfaktura for dette i løpet av kort tid», står det i e-posten.

I e-posten vises det også til paragraf 3 i reisevilkårene deres. På nettsidene deres står det at «den avtalte pakkereisepris kan justeres opp eller ned ved endringer i offentlige skatter og avgifter, og/eller transportpriser og/ eller de aktuelle valutaer». Kunden må bli varslet om prisøkningen senest 20 dager før avreise, står det i vilkårene.

– Det er greit nok, men disse kan jo ha blitt endret siden jeg bestilte reisen. Og man bør kunne forvente at det ikke kommer ekstrautgifter når man har betalt for reisen, sier Saleyi.

Les tilsvaret til Amisol Travel nederst i saken.

Les også: Forsikringsfellene du må unngå når du skal reise: – Kan være underforsikret

Skuffet

Saleyi ønsker å reise på turen, så hun kommer til å betale regningen familien har fått. Hun er likevel skuffet over at det kom skjulte kostnader.

– Dette burde jo vært inkludert i billettprisene. Jeg skjønner at prisene øker, men det er dårlig gjort å gi oss en ekstraregning når jeg allerede har bestilt og betalt, sier hun.

– Jeg har råd til å betale merkostnaden, men hva med andre som ikke har det? Dette kan jo skje med andre også, når det skjedde med meg, fortsetter hun.

Vil fortsatt reise med selskapet

Saleyi har aldri opplevd noe lignende, heller ikke sist gang hun reiste med Amisol Travel.

– Det virker som flere bare utnytter alle situasjonene de får til å øke prisene nå, sier hun.

– Gjør dette at du ikke har lyst til å reise med Amisol Travel igjen?

– Jeg har hatt en fin reise med dem før, så jeg tror ikke dette stopper meg. Men om de gjør det samme igjen, så kommer jeg nok til å finne noen andre å reise med, sier Saleyi.

– Jeg håper bare ikke det kommer flere skjulte kostnader nå, sier hun.

Les også: Strømmen du får i stikkontakten er mye verre enn du tror

– Det er lov

Thomas Iversen, forbrukerjurist i Forbrukerrådet har hørt om lignende tilfeller før, og sier at Amisol Travel har loven på sin side.

– Det skjer sjelden, men det er lov etter pakkereiseloven, og etter felles fremforhandlede vilkår mellom Virke Reiseliv og Forbrukertilsynet, sier han til Nettavisen.

Han sier at det er lov med inntil åtte prosent prisøkning, om det skyldes økte kostnader for drivstoff og energi.

– Om prisen for reisen øker med mer enn åtte prosent, har kunden rett til å gå fra avtalen. Men da blir det jo ikke noe ferietur, sier han.

– Det er ikke helt uvanlig med denne klausulen, men det er litt uvanlig for forbrukerne, sier han, og sikter til paragraf tre i reisevilkårene til Amisol Travel.

Iversen påpeker at det må være snakk om reelle kostnadsøkninger reiseselskapet har, og de kan heller ikke være føre var og ta kostnadsøkningen på forhånd.

– Jeg skjønner irritasjonen til forbrukerne. Å kreve tilleggsbetaling på allerede inngått avtale, forstår jeg virker fremmed for folk, sier han.

– Kan man frykte regning på økte kostnader for drivstoff på alle flyvninger?

– Nei, kun på pakkereiser, svarer han.

– Vi er triste

Lis Vogelius, daglig leder for Amisol Travel i Norden, sier til Nettavisen at prisøkningen skyldes økte energikostnader.

– Dette er en ekstraordinær situasjon. Vi gjør det ikke fordi vi synes det er gøy, men vi har fått en ekstra kostnad. Det har ikke skjedd før at vi har vært nødt til å gi kundene en slik ekstraregning, sier hun til Nettavisen.

– Drivstoffprisene var dyrere i juli enn de var i juni, sier Vogelius.

Hun sier at familier får ekstraregning også for barn fra 2 år og oppover, fordi de opptar eget sete. Vogelius påpeker at de er nødt til å ta inn deler av de økte kostnadene fra reisende, fordi de har en forretning å drive som må gå rundt.

– Vi er supertriste for at vi må gjøre dette, sier hun.

– Ingen ekstrakostnad

Nora Aspengren, kommunikasjonssjef i reiseselskapet Tui, sier at de ikke sender ut ekstraregninger til kundene på grunn av økte drivstoffkostnader.

– Ingen av våre kunder som har bestilt reise vil få en ekstraregning. Men det er økte kostnader der ute, som kan påvirke prisnivået, sier Aspengren.

Hun påpeker at prisnivået hovedsakelig styres av tilbud og etterspørsel.

Nettavisen har også vært i kontakt med landssjef i Ving, Marie-Anne Zachrisson, som opplyser at heller ikke de vil belaste kundene sine ekstra for drivstoff.

– Vi er klare over reglene i pakkereiseloven, men per nå har vi i Ving ingen planer om å belaste våre kunder med drivstofftillegg, forteller Zacharisson.

Apollo kan også berolige kundene sine.

– Våre kunder trenger ikke å bekymre seg for en uventet prisøkning på reiser de allerede har kjøpt og betalt gjennom Apollo, sier kommunikasjonssjef Beatriz Rivera til Nettavisen.

– De økte drivstoffprisene har ingen direkte påvirkning på våre reiser i sommer, da vi inngikk majoriteten av avtalene og forhandlet frem priser allerede i fjor. Nettopp fordi vi inngår kontrakter såpass lang tid i forveien er dette noe våre kunder aldri opplever. Det har hvert fall aldri skjedd i løpet av mine sju år i selskapet, legger hun til.

På sikt vil imidlertid økte drivstoffkostnader også påvirke Apollo og deres reiser, men Rivera sier det er vanskelig å forutse hvor stor prisøkningen blir.