Gå til sidens hovedinnhold

Ringnes tømmes for brus i butikkene: - Aldri vært så stor etterspørsel

Før påskedagene i det hele tatt har kommet i gang, har Ringnes slått alle salgsrekorder. Nå venter flere hektiske dager for brusprodusenten, som ikke kan garantere at kunder ikke møter tomme hyller.

Mars ble en eneste stor rekordmåned for bryggeriselskapet, med anslagsvis sju prosent mer solgt enn den forrige rekorden fra juni i fjor sommer.

Les også: Fersk rapport med dyster beskjed om fremtidens påske

- Det er ganske unikt at man tar en rekord i en vintermåned, når sommeren er høysesongen. Dette har vært helt fantastisk, og mye av grunnen er nok situasjonen vi står oppe i, samt at grensen til Sverige er stengt, sier kommunikasjonssjef i Ringnes, Nicolay Bruusgaard, til Nettavisen.

Men den enorme etterspørselen har også gått utover tilgjengeligheten enkelte steder. Flere forbrukere har nemlig lagt merke til at det har manglet på to av Ringnes mest populære brusslag, Pepsi Max og Solo.

- Det siste jeg hørte var at Pepsi Max- og Solo-leveransene er i rute, men om det henger igjen noen steder kan jeg ikke si for sikkert. Ut ifra det jeg har hørt flyr produktene ut av butikkene nå, forklarer Bruusgaard om salget.

Les også: Frykter «koronafulle» butikker: Dagligvarekjedene kommer med klar beskjed

Fulle skift

Og med røde dager og stengte butikkdører på trappene, må Ringnes stå på for å få levert de populære brusvariantene til massene.

- Vi kjører jo fulle skift, og produserer så mye vi kan, og så viser dette hvor mye grensehandelen betyr. Det er betydelige mengder av våre produkter som handles i Sverige når det er åpent der, men som nå i stedet kjøpes i norske butikker. Det er noe man bør merke seg når situasjonen etter hver normaliserer seg, mener kommunikasjonssjefen.

Bruusgaard håper forbrukerne skal kunne få tak i både Pepsi Max og Solo også under påsken, når butikkene åpner opp igjen på påskeaften.

- Om det er utsolgt et sted, bør man kunne få tak i det i nabobutikken, mener han.

Rekordsalget har derimot gått på bekostning av de mindre produktene i Ringnes-sortimentet, og Bruusgaard bekrefter at man har blitt nødt til å prioritere.

- En del av de mindre variantene, som Villa og sukkerholdig Pepsi, kan lide litt når man må prioritere de store produktene. Dette var i ferd med å ta seg inn nå, og jeg regner også med at de fleste butikker fylles opp med disse variantene, forteller kommunikasjonssjefen.

- Må prioritere

Han legger til at det siste han hørte var at man i løpet av denne uken skulle ta igjen det tapte, men at det fortsatt varierer fra butikk til butikk.

- Noen har fått etterfylling, mens andre ikke. Vi kan ikke garantere for at det ikke har blitt tomt igjen, for Solo og Pepsi Max er det mange som er glade i, og da går det på etterspørsel. Vi må prioritere variantene som folk flest vil ha, understreker Bruusgaard.

Les også: Dette er helsetoppenes påskeplaner

Spesielt Solo, som det selges mye av i form av den originale med sukker og Super-varianten uten, er det stor interesse for i ukene før og under påske.

- Solo er jo påskebrus nummer én, og 25 prosent av volumene selges i påskeuka og i de tre ukene før. Det er vanvittig interesse fortsatt, til tross for restriksjonene, noe som åpenbart tyder på at folk vil at påsken skal være gul uansett, forteller han og legger til at de forventer nye salgsrekorder for både Solo og Pepsi Max.

Reklame

NÅ: Enormt salg på alt du trenger til løping