*Nettavisen* Økonomi.

Røkkes drømmevitne

Foto: Øyvind Henriksen (TV 2 Nettavisen)

Aktoratets vitne, direktør Hans Petter Fuglesang, ble mandag ettermiddag gjort om til Kjell Inge Røkkes drømmevitne i sertifikatsaken i Oslo tingrett.

23.05.05 15:44

OSLO TINGRETT (TV 2 Nettavisen): Fuglesang stilte vel forberedt i retten, og svarte overbevisende på alle spørsmål rundt sin eksamen med fartøysinspektør Clas Pallin.

Fuglesang opplyste at han allerede våren 1997, før han kjøpte båt hos Erik Øyes arbeidsgiver Norwegian Yacht Brokers, var i kontakt med svenske sjøfartsmyndigheter ved Clas Pallin. Han vurderte da å avlegge svensk eksamen ettersom han var aktiv med båt i den svenske skjærgården. Det var første gang han møtte navnet Pallin.

Deretter dukket navnet Pallin opp igjen, da han i mai 1997 kjøpte båt av Norwegian Yacht Brokers. Ettersom samme navn dukket opp, bestemte Fuglesang seg for å ta eksamen hos Pallin.

Tok eksamen på Arlanda
- Jeg møtte Pallin på Arlanda flyplass i mai 1997 og avla eksamen. Vi møttes på en restaurant, hvor Pallin eksaminerte meg muntlig, forklarte Fuglesang, og kunne vise til dokumenter og sjøkart som var brukt under eksamen.

Aktor ville vite om ikke Fuglesang oppfattet en restaurant som et unaturlig sted å avlegge eksamen.

- Nei, det var ikke unaturlig. Det sparte oss for en reise til et hotell, slik planen var. Men når vi kunne sitte uforstyrret i et hjørne på en restaurant, var det like godt, svarte Fuglesang, som videre fortalte retten at eksamen tok rundt en time eller halvannen.

- Jeg husker ikke helt. Vi satt nok sammen et par timer, men en del av dette var etter eksamen var gjennomført. Det var hyggelig å prate om båt med ham, så derfor tok det litt ekstra tid, forklarte Fuglesang som kunne fortelle at han ført store fritidsbåter i 29 år.

Betalte over bordet
Ifølge sin forklaring, betalte Fuglesang rundt 10.000 kroner for sertifikatet.

- Jeg husker ikke helt, og har ingen kvittering, sa Fuglesang.

Aktor repliserte da med å spørre om det ikke var rart å betale noen 10.000 kroner uten å få kvittering.

- Jeg er alltid nøye på å få kvitteringer, og jeg kan også ha fått det her. Ellers oppfattet jeg sertifikatet som en kvittering. Men jeg flyttet i mellomtiden, og kan derfor ha kastet kvitteringen, dersom jeg fikk en slik. Hvor ofte tar man egentlig vare på kvitteringer for betalt pass eller førerkort og lignende, spurte Fugelsang tilbake.

Uten kontakt med Øye
På spørsmål fra Erik Øyes forsvarer, Tom A. Torkildsen, om hans klient hadde noe med Fuglesangs eksamen å gjøre, avviste han dette.

Fuglesang kunne videre fortelle at han i forbindelse med registreringen av sin båt hadde fremlagt sitt sertifikat for norske sjøfartsmyndigheter, som ikke hadde noen innsigelse mot dette sertifikatet. Videre fortalte Fuglesang at han da saken ble kjent i norsk media, tok kontakt med sjøfartsmyndighetene for å høre om dette betydde at sertifikatet var underkjent. Det var det ikke, opplyste Fuglesang, som også kunne fortelle at han fortsatt bruker sertifikatet i Sverige.

- Sertifikatet ligger fortsatt i min båt.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag