Gå til sidens hovedinnhold

Rørt Norwegian-sjef: - Vi har skrevet norgeshistorie

Konsernsjef Jacob Schram i Norwegian skryter uhemmet av den vellykkede restruktureringen av selskapet.

Onsdag er den første dagen i nye Norwegians historien for det restrukturerte selskapet, det vil si: Torsdag blir første børsdagen da de nye aksjene i selskapet er i omløp. Det skal vi komme tilbake til.

Norwegian avholdt derfor en pressekonferanse onsdag for å fortelle om det de har vært igjennom. Og konsernsjef Jacob Schram i Norwegian tok i bruk store ord:

- I dag har vi skrevet historie ikke bare for Norwegian, innenfor luftfarten, men også Norgeshistorie. Vi har reddet et flyselskap som har enorm verdi for Norge, sa konsernsjefen. I november i fjor måtte Norwegian be om konkursbeskyttelse, da så det helsvart ut.

Les også: Børsras for Norwegian

Hardest rammet

Schram trakk frem at luftfarten er kanskje den bransjen i verden som har merket koronapandemien mest av alle. Spillereglene ble fullstendig endret da Norge stengte ned 12. mars i fjor.

- Da gikk vi i Norwegian i en tunnel. For oss i Norwegian ødela pandemien gjenreisningen vi var godt i gang med, sa Schram.

- Reiselivet fortsatt preget, men nå har vi styrken og robustheten. Vi har ikke minst et restrukturert og et refinanisert selskap som er investerbart. Vi har knallsterke markedsposisjoner som nummer én og to, samt den sterkeste merkevaren. Norge og Norden er kjernemarkedene våre, det er her vi hører hjemme.

Les også: Thomas så ikke eposten fra Norwegian. Nå vil bonuspoeng tilsvarende 10.000 kroner bli slettet ved utgangen av året

Vårt marked

Schram hilste andre aktører velkommen inn i bransjen, men minnet konkurrentene om at dette er Norwegians hjemmemarked.

- Ikke glem at vi er født inn i konkurransen, var Schrams hilsen til de nye aktørene.

Norwegian har gjennom den tøffe restruktureringsprosessen siden slutten av 2019 lykkes med å redusere gjelden med om lag 63-65 milliarder kroner. Flåten er tatt ned fra 156 til 51 fly, og det er kansellert ordre med de to store flyprodusentene Boeing og Airbus.

Det betyr at investeringsforpliktelser for 85 milliarder er borte. Det er hentet inn seks milliarder i ny egenkapital.

Videre har Norwegian forhandlet og signert avtaler for fire fly de skal eie selv og 44 som skal leies inn. Ytterligere tre fly skal inn.

Norge og Norden

Flåten skal primært operere på kortere ruter i Norge og Norden eller fra Norden til det europeiske kontinentet.

Gjeldsforpliktelsene nå ligger i området 5,8-6,3 milliarder kroner. Tilgjengelige likvide midler anslås til om lag 7 milliarder. Ifølge finansdirektør Geir Karlsen i Norwegian er netto rentebærende gjeld på om lag 0.

- Vi kommer ut som et totalt restrukturert selskap. utfordringen nå er å ta vare på den likviditeten vi trenger. Dem kostnadsforspranget vi hadde før krisen tror vi har økt nå, sa Karlsen på pressekonferansen.

Les også: Nå haster det for hundretusener av Norwegian-kunder: Kan gå glipp av millioner

Børsjubel

Norwegian-aksjen stiger kraftig onsdag på meldingen om at konkursbeskyttelsen er over, og at det nå er et friskt selskap (se grafen under) som skal i gang. Torsdag blir altså første børsdag da alle de nye aksjene i selskapet er i omløp.

Det betyr en kraftig utvanning av de eksisterende eierne, som blir sittende igjen med drøyt 4 prosent av aksjekapitalen. Antallet aksjonærer i Norwegian ligger nå rundt 60.000. Kursen skal trolig kraftig ned torsdag med 700 millioner aksjer i omløp, mot tidligere 42 millioner.

En sentral aktør i aksjemarkedet sier til Nettavisen at hvis vi sammenlikner med de nye selskapene som Flyr og Norse Atlantic, skal kursen ned til like over emisjonskursen i kapitalinnhentingen til Norwegian på 6,26 kroner, kanskje 6,50.

Overtegnet

På den annen side har det var større interesse for Norwegian enn for de andre selskapene, emisjonen ble kraftig overtegnet. Vedkommende tipper derfor at kursen blir liggende klart over 6-kroners nivået.

- Hvor mye over, er vanskelig å si. Det er så mye aksjer tilgjengelig at prisen må klareres på et nivå hvor større investorer finner den attraktiv. Jeg ville tippe at den kanskje handles på 8-9 kroner, spår vedkommende.