Runar Hollevik i Norgesgruppen tror Amazon snart kan gå inn i norsk dagligvare

NYE KONKURRENTER: Jeff Bezos er sjef i Amazon mens Runar Hollevik er sjef for Norgesgruppen.

NYE KONKURRENTER: Jeff Bezos er sjef i Amazon mens Runar Hollevik er sjef for Norgesgruppen. Foto: Scanpix

Sjefen for Norges suverent største dagligvarekonsern tror han snart kan få verdens rikeste mann som konkurrent.

29.03.19 08:05

SKØYEN (Nettavisen.Økonomi): – Vi tror at mange store internasjonale aktører vurderer å gå inn i det norske dagligvaremarkedet. Det kan skje snart. Det må vi være forberedt på, sier Runar Hollevik, sjef i Norgesgruppen, til Nettavisen.

Norgesgruppen er Norges suverent største dagligvarekonsern, med kjeder som Kiwi, Meny, Joker og Spar i porteføljen. Hans to argeste konkurrenter er Coop og Rema 1000, men det er ikke sikkert det forblir sånn i all fremtid.

Kasseløse butikker

Da Norgesgruppen la frem kvartalstall torsdag, påpekte Hollevik at det er store endringer i dagligvaremarkedet internasjonalt de siste årene.

To av Europas aller største dagligvarekonsern, franske Carrefour og britiske Tesco, har inngått innkjøpssamarbeid, britiske Asda og Sainsbury forsøker å slå seg sammen.

Hollevik trakk også frem Amazon, som for noen år siden kjøpte dagligvarekjeden Whole Foods. Netthandelgiganten, som eies av verdens rikeste mann, Jeff Bezos, lanserte nylig en helt ny type dagligvarebutikk, Amazon Go, der du kan plukke – helt uten å betale i kassen. I stedet blir kjøpet registrert digitalt.

Kona til Jeff Bezos kan bli verdens rikeste kvinne etter skilsmissen

– Det er ikke nødvendigvis tradisjonelle matvarekjedene som kommer inn i Norge. Vi kan se internasjonale aktører som ikke driver med dagligvare som samarbeider med aktører i Norge som driver med dagligvare, sier Hollevik.

– Amazon for eksempel?

– Ja, det kan det være. Det kan også være samarbeidsløsninger mellom eksisterende aktører i Norge og internasjonale aktører som er gode på andre plan, sier han.

Attraktiv

I Norge har det til sammenlikning vært lite som har skjedd, kanskje med unntak av at det svenske investeringsselskapet Kinnevik, som er storeier i Zalando, nylig kjøpte seg opp i netthandelsaktøren Kolonial.no. Hollevik tror det bare er en forsmak på det som kommer.

– Norge er langt framme på teknologi og har en veldig teknologiinteressert befolkning. Det er én grunn til at det norske markedet kan være interessant. Det er mange muligheter og vi ser at slike ting skjer i Sverige og Danmark allerede. Det norske matmarkedet er på 280 milliarder kroner. Det er så stort at det er interessant for mange internasjonalt, sier Hollevik.

Åpner for samarbeid

Han understreker at han har mest tro på at konkurrentene som kommer vil gjøre det vil ha en digital strategi. Det kan for eksempel skje ved at Amazon samarbeider med en norsk dagligvareaktør om mat på nett eller at en utenlandske dagligvarekjede inngår avtale med en norsk netthandelsaktør om det samme.

Han sier at det også kan være aktuelt for NorgesGruppen å inngå et slikt samarbeid.

– Er du i dialog med noen internasjonale aktører nå?

– Det har jeg ingen kommentar på.

Ikke tro på Amazon

Sigmund Festøy i Plot har liten tro på at Amazon vil komme inn i norsk dagligvare de nærmeste årene.

– Amazon er fortsatt ikke kommet langt med å bygge opp dagligvarevirksomheten i USA. Når de ekspanderer til andre land, tror jeg ikke Norge vil være blant de første, med mindre at de inviteres inn av norsk aktør, sier Festøy.

Han tror imidlertid det heller ikke det er spesielt sannsynlig at andre aktører vil satse i Norge i tiden fremover.

– Men det som har gått litt under radaren er at Kolonial.no har fått inn Kinnevik på eiersiden. De eier 38 prosent i Mathem, som er den største netthandelaktøren på mat i Sverige, og er dessuten storeier i Zalando. Kolonial.no har allerede fått et stort forsprang på andre netthandelsaktører og det er ikke sikkert at det er plass til så mange flere, sier Festøy.

Heller ikke dagligvareekspert Odd Gisholt ved Institutt for marketing har spesielt stor tro på at Amazon eller andre store dagligvarekjeder vil komme til Norge med det første.

– Jeg tror ikke Hollevik har noe å være bekymret for. Lidl har prøvd seg og så trukket seg ut, Ica har prøvd seg, Carrefour har prøvd seg. Jeg tror kjedene tenker at det norske markedet er så lite og problematisk at de fleste tenker at det gidder vi ikke, sier Gisholt til Nettavisen.

Heller ikke Amazon har han tro på vil komme inn i Norge.

– Amazon har funnet ut at det ikke er noe som er vanskeligere på nett er det dagligvare og har alliert seg med fysiske butikker. Jeg tror ikke de vil bry seg om lille Norge, sier han.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.