Ryanair la frem kvartalstall mandag morgen. Det viser at selskapet påvirkes av lavere billettpriser i Europa og tap knyttet til oppkjøpet av flyselskapet Lauda Air, som blant annet flyr mellom Torp og Wien.
Inntektene økte 12 prosent for kvartalet til 3,1 milliarder euro. Resultatet før skatt steg kun åtte prosent til 997 millioner euro, en følge av økte kostnader.
Les også: Oppleves som svindel fra Norwegian når de lopper folk for penger ved gaten
Lavere kostnader
Ryanairs toppsjef Michael O'Leary er imidlertid ikke på defensiven og benytter anledning til å komme med noen kraftige spark mot konkurrentene, ikke minst Norwegian.
Les også: Advarer mot pengesmell på Gardermoen
Ved å bruke offentlige tilgjengelige tall har selskapet satt sammen en oversikt over kostnadene til Ryanair og de andre store lavprisselskapene i Europa.
Ryanairs sammenstilling viser at de ligger klart under konkurrentene og at Norwegian har nesten tre ganger så høye kostnader.
Les også: Sjokkregning ga rasende passasjerer: Nå gjør Norwegian helomvending
- Nøkkelen til Ryanairs suksess er at vi har de laveste kostnadene, som gjør at vi kan ha de laveste billettprisene. Vi ser at forskjellen til konkurrenten om noe større, sier O'Leary.
- Vår gjennomsnittskostnad per passasjer ekskludert drivstoff på 29 euro er betydelig lavere enn 39 euro til Wizz Air, 53 euro til Easyjet og - Gud hjelpe oss - 85 euro til Norwegian.
- Et svin
O'Leary har i mange omganger kommet med utspill mot Norwegian, som han gjentatte ganger har spådd vil gå konkurs, gjerne i løpet av få måneder.
Blant annet trakk han frem SAS eller Norwegian som de mest sannsynlige konkurs-kandidatene i europeisk luftfart sist vinter. Utspillet fikk Trygve Hegnar til å stemple O'Leary som «et svin» i en leder i Finansavisen.
Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i Winair, som tidligere har jobbet i Ryanair, mener O'Leary også må tas med en klype salt når han omtaler kostnadene til konkurrentene.
- Jeg vil ikke gå god for disse tallene. Ryanair har ikke full innsikt i detaljene rundt kostnadene til konkurrentene. Når det er sagt, er det ingen tvil om at kostnadene til Ryanair er betydelig lavere enn kostnadene til Norwegian, sier Elnæs til Nettavisen.
Han mener samtidig Norwegian har noe å lære av Ryanair, som blant annet har 30 prosent av driftsinntektene sine fra såkalte «ancillary revenue», eller tilleggsinntekter, som for eksempel ekstrabetaling for setereservasjon og ekstra bagasje.
- Det er meget bra og noe Norwegian bør lære av. Samtidig er viktig å huske at det er forskjell på ultra lavpris, som Ryanair og Wizz Air, og Norwegian, sier Elnæs.
Norwegian har forøvrig følgende kommentar til O'Learys utspill:
- Vi bruker ikke tid på disse usaklige utspillene, skriver kommunikasjonsjef Lasse Sandaker-Nielsen i en kommentar.