Gå til sidens hovedinnhold

Ryanair-sjefen: - Norwegian blir et lite og irrelevant selskap

Administrerende direktør Michael O'Leary i Ryanair mener Norwegian ikke vil bli et særlig relevant selskap framover.

Mandag morgen presenterte O'Leary i Ryanair tallene for første halvår av 2020, og snakket samtidig om hvordan han tror konkurrentene vil gjøre det i tiden framover.

- Norwegian er i dvale. Jeg tror ikke Norwegian vil komme tilbake til normal drift med sine baser i Gatwick, Spania eller Italia, men stort sett være et lite og irrelevant selskap innenriks i Norge, sier han.

Hans Jørgen Elnæs - en av Norges fremste flyanalytikere - er ikke uenig med O'Learys uttalelser om Norwegian i presentasjonen av kvartalstallene mandag.

- Jeg er tildels enig i at Norwegian bør fokusere på hjemmemarkedet her i Norge og Skandinavia, og fly til og fra Norge og Europa, eventuelt også med base i Stockholm og København, sier han til Nettavisen mandag morgen.

Les også: Norwegian kåret til Europas beste lavprisselskap

- Vesentlig nedskalert

Med tanke på hvor komplisert og utfordrende koronasituasjonen er, mener Elnæs det vil være viktig for Norwegian å fokusere på dette markedet i stedet for langdistanse.

- Norwegian har 35 Boing 787 Dreamlinere, som i utgangspunktet skulle brukes ut av Gatwick og andre baser i Europa. De tror jeg Norwegian må prøve å få flest mulig ut av balansen sin, sier han, og påpeker:

- Det betyr en vesentlig nedskalering av selskapet, men på sikt betyr jo ikke det at de ikke kan fly langdistanse.

Han legger til at Norwegian kan bruke Boing 737 Max som etter hvert kommer tilbake i drift for å fly forholdsvis langt, og så har de bestillinger på fly fra Airbus som kan komme inn etter hvert når markedet bedrer seg.

- Norwegian framover blir vesentlig nedskalert, og langdistanse tror jeg vi vil se veldig lite av de neste årene, sier Elnæs.

På sikt vil Norwegian kunne fly langdistanser fra Norge til Nord-Amerika, men da må Norge gjøre en egen avtale slik at de slipper til, mener flyanalytikeren.

Først og fremst vil selskapet nå forsvare sin posisjon i det norske markedet, i konkurranse med Wizz Air og SAS. For Bjørn Kjos-strategien om å bli et verdensomspennende lavprisselskap, tror Elnæs er ferdig.

- Jeg tror vi vil se et Norwegian som må fokusere på hjemmemarkedet og i Europa, sier han.

Les også: FHI: - Det er lite smittespredning på fly

Prioriterer å komme gjennom krisen

Informasjonsdirektør Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian svarer ikke direkte på hva de tenker om O'Learys utspill om Norwegian.

- Norwegians viktigste prioritet nå er å komme gjennom denne krisen, slik at vi kan opprettholde kritisk norsk infrastruktur med ruter fra Kristiansand i sør til Svalbard i nord, sier han til Nettavisen.

Sandaker-Nielsen påpeker også viktigheten av å klare å opprettholde over 2000 arbeidsplasser i norsk luftfart og sørge for å opprettholde over 24.000 arbeidsplasser totalt.

- Samtidig vil vi opprettholde en verdiskaping på 18 milliarder kroner i turistnæringen i Norge, gjennom våre direkteruter fra utlandet til Norge, sier han.

Har spådd konkurs

Det er ikke første gang O'Leary i Ryanair kommer med stikk til konkurrenten Norwegian. I fjor høst brukte selskapet offentlige tilgjengelige tall til å sette sammen en oversikt over kostnadene til Ryanair og de andre store lavprisselskapene i Europa.

Ryanairs sammenstilling viste at de ligger klart under konkurrentene og at Norwegian har nesten tre ganger så høye kostnader.

- Vår gjennomsnittskostnad per passasjer ekskludert drivstoff på 29 euro er betydelig lavere enn 39 euro til Wizz Air, 53 euro til Easyjet og - Gud hjelpe oss - 85 euro til Norwegian, sa O'Leary i fjor høst.

- Nøkkelen til Ryanairs suksess er at vi har de laveste kostnadene, som gjør at vi kan ha de laveste billettprisene. Vi ser at forskjellen til konkurrenten om noe større, sa han.

O'Leary har også andre kommet med utspill mot Norwegian, og har gjentatte ganger spådd at de vil gå konkurs, gjerne i løpet av få måneder.

Les også: Solberg støtter boikott av Wizz Air

Resultatet for første halvår

Ryanair har 72 baser, opererer i 40 land og på over 242 flyplasser, og innen neste sommer håper de å operere med over 2100 flyruter. Målet for 2021 er 38 millioner passasjerer.

Koronakrisen har uten tvil påvirket flybransjen, og naturligvis også Ryanair. Under presentasjonen mandag, meldte Ryanair at de hadde 80 prosent nedgang i antall passasjerer i september 2020 sammenlignet med samme måned i 2019. Det var 68,6 millioner færre passasjerer i september i år.

Les også: Norwegian svarer i flykrigen - dumper billettprisene til bunns

Inntektene har også gått ned 78 prosent i september i år sammenlignet med samme måned året før. Inntektene falt fra 5,39 milliarder euro til 1,18 milliarder euro.

«Med nesten null trafikk i første kvartal, ble hoveddelen av inntektene i første halvår inntjent i andre kvartal. Ekstrainntektene hadde en sterk utvikling ettersom flere passasjerer valgte prioritert ombordstigning og reserverte sitteplasser», skriver de i rapporten.

Kommentarer til denne saken