*Nettavisen* Økonomi.

Ryanair-sjefen raser mot EU

Foto: (Foto. Ryanair)

Ryanair-sjef Michael O’Leary er rasende på EU-kommisjonen etter at lavprisselskapet tirsdag ble dømt til å tilbakebetale rabatter gitt av Charleroi flyplass. – For fem år siden var Charleroi helt tom, påpeker han.

03.02.04 15:18

Ryanair tapte så det sang i pengekrangelen med EU-kommisjonen. Kommisjonen krever at Ryanair tilbakebetaler rundt halvparten av de rabattene lavprisselskapet fikk ved å bruke Charleroi flyplass fem mil sør for Brussel. Trolig dreier det seg om en sum på 38 millioner kroner.

Anker

Ryanair-sjefen mener beslutningen er lite konsistent i forhold til EU-kommisjonens opptreden på andre områder.

- Det er umulig å se for seg at EU-kommisjonen ville hindre McDonalds i senke prisene til forbrukerne ved å forhandle fram rabatter med sine leverandører, raser Michael O’Leary.

O’Leary har allerede bestemt seg for å anke avgjørelsen.

-Vi regner med at mange andre lavprisselskaper, regionale flyselskaper og forbrukerorganisasjonen vil støtte anken, sier han.

- Forbrukerne taper

Ryanair mener forbrukerne står igjen som taperne dersom EU-kommisjonens beslutning blir stående.

- De eneste som tjener på denne beslutningen er den opprinnelige innklageren, Brussels Zaventem Airport og høyprisselskapene som flyr dit. De vil nå møte mindre konkurranse og forbrukerne vil oppleve høyere billettpriser til Charleroi, takket være EU-kommisjonens manglende evne til å fremme konkurranse, lavere priser og forbrukerinteresser, tordner Michael O’Leary.

I aksjemarkedet fryktet man det verste, og derfor steg aksekursen i Ryanair etter at dommen ble offentliggjort tirsdag. Ved 14.30-tida var kursen 8 prosent opp ved London-børsen sammenliknet med mandagens sluttnotering.

Ingen betydning

Ifølge administrerende direktør Alf-Reidar Fjelde i Sandefjord Lufthavn har EU-dommen ingen betydning for Torp.

- For det første er vi ingen offentlig flyplass, vi er en privat flyplass. For det andre har vi ingen støtte og gir ingen støtte til hverken flyselskaper eller andre, sier han til dn.no.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag