1. mars skal Tesla gjennomføre årets store investorkonferanse på sin fabrikk i Texas, og i forkant av møte svirrer nå ryktene.
Tesla-sjef Elon Musk – som for tiden kanskje er mest opptatt med sin 44 milliarder dollar investering i Twitter – legger i alle fall listen svært høyt for innholdet som da skal legges fram.
Tesla til 250.000 kroner?
Elon Musk har lenge hintet om at Tesla vil komme med en bil som skal koste 25.000 dollar. Til sammenligning er den billigste utgaven av Model 3 i USA 43.000 dollar.
Les også: Test: Tesla Model S Plaid på ekstremt vinterføre
Det vil i så fall gjøre at Tesla vil ta steget inn i en verden av billigere-enn-300.000-kroners-biler, et marked som i dag består av Nissan Leaf med lite batteri, MG4 og Mazda MX3.
Nå har riktignok Tesla tidligere lovet ting på pris som de senere har gått bort ifra. Den billigste varianten av Model 3 ble fjernet før den ble lansert.
Det er eksepsjonelt lite informasjon om bilen. Det ryktes i at den vil kalles enten Model 2 (som Musk tidligere har avvist) eller Model Q, og at den designmessig kan bli en slags nedskalert utgave av Model Y.
Noen spekulerer også i om den kan bli hetende Model A. Årsaken er at Elon Musk har vist ganske tydelig interesse i gimmicker. Det begynte med at selskapets første fullverdige modeller skulle bli «S E X Y», men endte med «S 3 X Y» etter krangling med Ford om navnet Model E. Med Roadster (R) og Cybertruck (C), vil en A-modell gi «SEXY CAR».
Men nå er vi på spekulasjoner uten nevneverdig grunnlag.
Bilen skal etter sigende bruke billigere jernbatterier, som er billigere men har mindre energitetthet. Batteriene vil ifølge ryktene være en del av den bærende strukturen for å optimere plassutnyttelsen.
Det fremstår svært sannsynlig at det er en bil som bare får bakhjulsdrift.
Ifølge TeslaRati er derimot ikke tiltroen veldig høy til at lanseringen vil skje allerede nå. Tesla-analytikere skal ifølge nettstedet mene at Tesla vil vente til neste år med å avduke bilen, ganske enkelt fordi de har nok med å produsere dagens modeller som har høyere marginer.
Da vil de i så fall fortsatt komme VW i forkjøpet, som er ventet å lansere en billig ID. 2 i 2025.
Tesla har derimot en historie med å lansere biler lenge før de er produksjonsklare. Cybertruck ble vist fram i 2019, men er fortsatt ikke i full produksjon. Roadster ble vist fram i 2017, men er fortsatt ikke i produksjon.
Mer tro på oppgradert Model 3
Derimot er antydningene til at en oppgradert Model 3 for lengst ruller ute på veiene til testing.
Ifølge Electrec er nå Teslas fabrikk i Shanghai delvis under oppgradering for å kunne produsere den nye modellen. Hovedendringene skal være mindre synlige endringer for å forenkle produksjonen, men også mindre designendringer foran og bak
At en oppgradert Model 3 skal være det største som vises fram fremstår derimot som usannsynlig. Da kan det være greit å ha i mente at Tesla ikke bare er en bilprodusent.