Gå til sidens hovedinnhold

- Rypejakt skader ikke DN

Det skal mer til enn en rypejakt for å skade Dagens Næringslivs integritet, tror klubbleder Kjetil B. Alstedheim, etter avsløringen av sjefredaktør Amund Djuves gratistur.

Klubbleder Alstadheim har torsdag snakket med sin sjef Djuve, og de to er blitt enige om at sjefredaktørens sponsede rypejakt i regi av finanskonsernet Storebrand skal være tema for neste allmøte.

- Vi har jevnlig slike møter, og det er helt naturlig at dette blir tema for neste møte. Her vil Djuve gi bakgrunnen for turen, og det vil bli anledning til å stille spørsmål, sier Alstadheim til TV 2 nettavisen.

Alstadheim er for tiden på vinterferie, og har derfor ikke fått diskutert torsdagens oppslag i Aftenposten med sine kolleger. Her fortalte konkurrenten at Djuve i fjor høst sammen med sin kone deltok på rypejakt i regi av Storebrand. I to dager nøt Djuve og kone høstjakta i eksklusive omgivelser på Holmen Gård i Verdal. Gården og et stort jaktterreng eies av Storebrand.

Djuve betalte selv turen, men kost og losji stod Storebrand for.

- Vi har et generelt prinsipp i redaksjonen om at vi selv betaler for alle turer vi deltar på, og da synes jeg dette også bør gjelde for ledelsen. Den omtalte rypejakta synes å ha en miks av faglig og privat karakter som er uheldig, sier Alstadheim, som dog presiserer at det ikke bli god journalistikk av å sitte innestengt på et kontor.

- Journalister og redaktører har behov for å pleie kontakt med kilder, men det er viktig å vurdere rammene rundt dette, sier Alstadheim.

Han tror ikke Aftenpostens oppslag vil skade Dagens Næringsliv nevneverdig.

- Det ikke heldig med en slik sak, men jeg tror det skal mer til for å skade Dagens Næringslivs - og Amund Djuves - integritet, sier Alstadheim.

Kommentarer til denne saken