Gå til sidens hovedinnhold

Så dyr må strømmen være før elbil blir dyrere enn en dieselbil

Allerede nå kan du bruke mer penger på strøm enn på diesel.

Hvor dyr må strømmen være før det blir dyrere å kjøre elbil enn en vanlig bensin- eller dieselbil?

Det er et spørsmål en rekke lesere har stilt Nettavisen den siste tiden.

Strømprisene er på vei i taket, og den er forventet å være høy gjennom hele vinteren.

Og det korte svaret er at vi ikke er så langt unna situasjonen der strøm er like dyrt som bensin, og i enkelte situasjoner er det allerede mye dyrere.

Det lange svaret er at det kommer veldig an på hva slags bil du kjører, og hva du betaler ved pumpa.

Test: Hyundai Ioniq 5 AWD

Hvor mye koster egentlig strøm?

Det er veldig enkelt å regne ut drivstoffkostnadene på en bensin- eller dieselbil: Ta utgangspunkt i pumpeprisen, og sjekk hvor høyt gjennomsnittsforbruket på bilen din er.

Dieselprisen er for tiden 15-18 kroner. Med et snittforbruk på 0,4 liter per mil, koster det deg 6-7 kroner per mil i rene drivstoffkostnader.

For elbiler er langt mer komplisert: Strømprisen består av en lang rekke elementer - både faste og variable. Du har både spotpris, strømselskapenes påslag, nettleie, elavgift, moms og innbetaling til energifondet. Elsertifikater og opprinnelsesgaranti kan også dukke opp.

Når man regner inn det meste av dette, blir din totale strømpris følgende:

  • Spotpris på strømbørsen Nordpool på 1 krone (eks mva), gir en total strømpris på 1,76 kroner
  • Øker spotpris til 2 kroner, blir prisen 3,01 kroner
  • Øker spotpris til 3 kroner, blir prisen 4,26 kroner
  • Øker spotpris til 4 kroner, blir prisen 5,51 kroner
  • (Prisene vil variere noe med hvilken nettleverandør og strømavtale du har. Vi har regnet på marginalkostnaden, og månedsavgifter kommer i tilleg månedspriser. Nettleien til Elvia er 44,80 øre)

PS! Tirsdag er spotprisen på østlandsområdet rundt 1,1 kroner per kWh - pluss moms og avgifter. Det betyr at du må betale rundt 1,9 krone per kWh. I Storbritannia har prisen på det verste de siste ukene vært på rundt 18 (!) kroner per kWh.

Du må lade mer enn du får utnyttet

Men heller ikke når du vet strømprisen, er det lett å vite hvor mye det vil koste å lade opp batteriet:

I selve ladeprosessen forsvinner det en del strøm i blant annet varmetap, slik at du må betale for strøm du ikke får benyttet. Dette ladetapet kan være på typisk 10-25 prosent, avhengig av bil og ladeeffekt.

Hvis du skal fylle opp batteriet med 10 kWh strøm, må du med 15 prosent ladetap betale for 11,5 kWh.

Under ser har vi to eksempler på hvor mye det koster:

  • Total strømpris 2 kroner: 23 kroner for 10 kWh på batteriet (2*10*1,15)
  • Total strømpris 3 kroner: 34,5 kroner for 10 kWh på batteriet

Test: Ford Mustang Mach-E Long Range AWD møter Tesla Model Y

Så høy blir prisen per mil

Strømforbruket på elbiler varierer til dels mye, men normalen er mellom 1,4 og 2,5 kWh per mil. SSB benytter 2 kWh som et gjennomsnittsmål.

Under har vi regnet ut strømkostnaden per mil gitt forskjellige strømpriser og forbruk.

Total strømpris Forbruk/mil Pris/mil Pris/mil ink 15% ladetap
kr 1,50 1,5 kr 2,25 kr 2,59
kr 2,00 1,5 kr 3,00 kr 3,45
kr 2,50 1,5 kr 3,75 kr 4,31
kr 3,00 1,5 kr 4,50 kr 5,18
kr 4,00 1,5 kr 6,00 kr 6,90
kr 1,50 2 kr 3,00 kr 3,45
kr 2,00 2 kr 4,00 kr 4,60
kr 2,50 2 kr 5,00 kr 5,75
kr 3,00 2 kr 6,00 kr 6,90
kr 4,00 2 kr 8,00 kr 9,20
kr 1,50 2,5 kr 3,75 kr 4,31
kr 2,00 2,5 kr 5,00 kr 5,75
kr 2,50 2,5 kr 6,25 kr 7,19
kr 3,00 2,5 kr 7,50 kr 8,63
kr 4,00 2,5 kr 10,00 kr 11,50

Prisen for å kjøre bensin- eller dieselbil varierer også med både pumpepris og forbruk.

  • Koster drivstoffet 16 kroner per liter, og du har et forbruk på 0,4 liter per mil, gir det en pris per mil på 6,4 kroner
  • Koster drivstoffet 17 kroner per liter, og du har et forbruk på 0,5 liter per mil, gir det en pris per mil på 8,5 kroner.
  • Øker forbruket til 0,8 liter per mil, blir kostnaden 13,6 kroner.

Det betyr at allerede ved en spotpris på rundt 1,5 kroner, kan prisdifferansen til flytende drivstoff bli forsvinnende liten.


Prisene på hurtiglading har gått opp

Det er verdt å påpeke at prisene på hurtiglading har gått ganske betydelig opp etter at strømprisene startet å øke.

  • Tesla oppgir en snittpris på 3,61 kroner/kWh
  • Recharge (tidligere Fortum) tar 5,75 kroner/kWh for lynladere over 50 kW. For vanlig 50 kW er prisen 3,5 kroner per minutt - minimum 4,2 kroner per kWh.
  • Mer (tidligere Grønn Kontakt) tar 3,75 kroner/kWh + 1,25 kroner per minutt - omtrent 4,5-5 kroner per kWh avhengig av effekt

Det er normalt noe lavere ladetap på lynlading sammenlignet med vanlig ladekontakt. Men selv om vi ikke beregner noe ladetap, er prisen på en lynlader allerede på nivå eller over det du kan forvente å betale for bensin og diesel.

Total strømpris kWh per mil Pris/mil
kr 5,75 1,5 kr 8,63
kr 5,75 2 kr 11,50
kr 5,75 2,5 kr 14,38

Lite å spare på å lade på natten

Et vanlig tips er å lade elbilen på natten. Spesielt i perioder med høye strømpriser pleier det å være mye å spare ved å flytte forbruket. Prisene har typisk vært veldig høye på morgenen og når folk kommer hjem fra jobb på ettermiddagen.

Slik er det nettopp i blant annet Storbritannia og Danmark for tiden: Prisene på de dyreste timene er rundt 100 prosent høyere enn i de billigste timene.

Men i Norge er det forholdsvis lite å tjene på å flytte forbruket sitt fra dyre til billige perioder for strømprisen. Årsaken er at det er et generelt underskudd på strøm, ikke at det er spesielt utfordrende å levere strøm til perioder med høyest forbruk. Dermed er det lite rabatt å hente på natta.

Mandag er for eksempel prisforskjellen mellom å lade rett etter jobbtid, og døgsnets billigste time, bare 15 prosent.

Oppdatert: Saken er oppdatert etter publisering, fordi elavgift var regnet med to ganger i et regnestykke.

Nå kan moms på elbil komme raskt – se hvem som taper