Saken oppdateres.
Rema 1000 slo kraftig tilbake i fjor, med god salgsvekst, men det er ikke alle steder i Reitan-konsernet hvor det går like bra.
Salget til Reitan-konsernets to store norske kioskkjeder, Narvesen og 7-Eleven, faller nemlig kraftig. De siste fire årene er den samlede omsetningen til de to kjedene ned 130 millioner kroner. Som følge av det er 44 butikker lagt ned, 33 Narvesen-butikker og 11 7-Eleven-butikker.
Leser mindre
Det er ikke lykkes Nettavisen ennå å få kommentar fra Reitan Convenience om utvikling. Tidligere fall har imidlertid vært forklart med at nordmenn i mindre grad enn før kjøper magasiner og aviser, der Narvesen tradisjonelt har vært suveren markedsleder.
- Nedgangen i markedsandel skyldes at vi det siste året har valgt å legge ned en del butikker på mindre steder med lavt kundegrunnlag. Vi har også hatt et fall i kategorien lesestoff, uttalte tidligere kommunikasjonsrådgiver i Reitan Convenience, Thea Kjendlie, til Nettavisen i fjor.

Slutt for Fantomet i Norge etter 54 år
Tjener mindre
Reitan-gruppen la mandag frem en årsrapport, som viste at selskapet tjente 144 millioner mindre i 2018 enn 2017.
Reitan Convenience, som står bak Narvesen, 7-Eleven og Uno-X, leverte et driftsresultat på 409 millioner kroner, ned fra 569 millioner kroner i 2017.
- Våre kjøpmenn gjør en fantastisk innsats med å betjene 400 millioner kunder i våre 2 200 butikker. Vi fortsetter arbeidet med å omstille butikkene våre fra tradisjonell kiosk til moderne convenience med et rikholdig utvalg av mat- og drikke, inkludert sunnere alternativer, i alle land. I 2018 åpnet vi 50 nye butikker, spesielt designet for å møte kundenes utfordringer og forventninger, sier administrerende direktør i Reitan Convenience, Johannes Sangnes i en melding.
Stor kjede
Omsetningen var 16,1 milliarder kroner, opp fra 15,9 milliarder kroner i fjor.
Reitan Convenience har kjente konsepter som Narvesen, Pressbyrån, 7-Eleven og R-kiosk. I 2018 kjøpte selskapet kjeden Caffeine, en kaffekjede med 60 utsalgssteder i Litauen, Estland og Latvia. Driften ble overtatt i februar i år.
- Vi er godt posisjonert i alle våre syv markeder og ønsker fortsatt vekst, sier Sangnes.
Selskapet skriver at de også fortsette å rulle ut den nye energistasjonkjeden YX 7-Eleven. Samarbeidet mellom 7-Eleven og Shell gikk ut ved nyttår.

Forsvinner fra nyttår
- YX vil være selskapets drivstoffpartner på bensinstasjoner i Norge. Vi ser frem til dette samarbeidet og til å utvide stasjonsnettet for kundene, avslutter Sangnes.