Gå til sidens hovedinnhold

Salgsvekst for Tine: Nordmenn kjøper mer ost og melk

2020 har vært et godt år for dagligvarebransjen, og det var det også for Tine.

- Året vi har lagt bak oss ga en kraftig økning i salg i dagligvarebutikkene, det var preget av mye feriering i eget land, grensehandelen har vært redusert kraftig og folk flest har laget og bakt mer hjemme på kjøkkenet. Likevel er utfordringsbildet minst like tydelig som det var på starten av fjoråret, skriver konsernsjef Gunnar Hovland i årsrapporten.

Tine økte driftsmarginen med 8,1 prosent i 2020. Driftsinntektene økte fra 23,81 milliarder kroner i 2019 til 24,71 milliarder kroner i 2020. Driftsresultatet økte fra 1,19 milliarder kroner i 2019 til 1,99 milliarder kroner i fjor.

Årsresultatet økte fra 980 millioner kroner til 1,77 milliarder kroner i året som gikk.

Les også: Tine gjør stor endring med nye melkekartonger - men du har garantert sett den før

Økt melkesalg

Forbruket innen alle kategorier per innbygger har også økt. Melkeforbruket økte fra 80,2 liter til 81,3 liter, mens ost, inkludert import, økte fra 18,9 kilo til 20,3 kilo. Smør inkludert import økte fra 3,7 til 3,8 kilo, yoghurt inkludert import økte fra 10,4 til 10,8 kilo, mens fløte- og rømme-forbruket til nordmenn økte fra 9,3 til 9,6 kilo per innbygger.

Tine økte salget av melk med 1,9 prosent i 2020 kontra året før, mens ost har en salgsøkning på hele 12,6 prosent, viser årsrapporten.

Tine hadde en positiv økning i salg av søtmelk i 2020, noe de mener skyldes at nordmenn hadde mer tid hjemme, og endrede spise- og måltidsvaner. Dette var spesielt tydelig fra mars/april og gjennom sommeren.

«Tine H-melk 1,75 liter hadde en volumvekst på hele 24,6 prosent i 2020. Vår andel av volum solgt totalt var ved utgangen av 2020 på 68 prosent, og dette var en reduksjon på 2,7 prosent fra utgangen av 2019. Dette skyldtes i hovedsak pris, men også økt tilgjengelighet i butikkene og forbedret restholdbarhet for andre aktører», skriver de.

Les også: Jubeltall for Coop: - Over all forventning

Kraftig vekst for Norvegia

Totalkategorien ost (unntatt ferske oster) hadde en sterk vekst i volum og verdi sammenlignet med 2019. I segmentet faste hvitoster bidro Norvegia til volumvekst med en økning på 16,7 prosent sammenlignet med 2019.

1,3 kg Norvegia var en viktig del av denne utviklingen, og hadde en økning i volum på hele 83,3 prosent.

Les også: Vi har smakt oss gjennom 34 appelsinjuicer fra dagligvarebutikkene. Her er de beste kjøpene (+)