*Nettavisen* Økonomi.

Samarbeid buklandet

Nettstedet Buy.no ville tjene penger på å selge flybilletter på auksjon. Hvem som lurte hvem, er uklart.

12.09.05 11:31

Nettstedet Buy.no lanserte i begynnelsen av september nettauksjon av flybilletter i samarbeid med Norwegian. Problemet var bare at et slikt samarbeid ikke eksisterte.

- De ønsket et samarbeid, men vi sa nei, sier informasjonssjef Anne Grete Ellingsen i Norwegian. Til tross for flyselskapets avslag skrev administrerende direktør Phillip Fredrik Ekenes i Buy.no følgende i en kunngjøring på nettsiden:

«Alle oss i Buy.no er utrolig stolte og ydmyke over å presentere Norwegian Air Shuttle som vår unike flyoperatørpartner på Norwegian sine destinasjoner. Vi ser frem til et meget hyggelig samarbeid, og vi håper at alle våre medlemmer benytter seg av Norwegian Air Shuttle når dere skal opp i luften».

Hysj, hysj
Når TV 2 Nettavisen tar kontakt med Buy.no i Bergen, er Ekenes noe mer forsiktig i sin omtale av samarbeidet med Norwegian.

- Vi hadde et samarbeid med Norwegian i utgangspunktet, men så ble dette korrigert til at vi må gjøre dette eksternt, sier Ekenes.

- Hva mener du med eksternt? Kjøper dere billettene på Norwegian.no?

- Ja.

- Hvorfor skrev dere i pressemeldingen at dere hadde et samarbeid med Norwegian?

- Det var tilfelle, men det måtte korrigeres. Du trenger ikke nevne dette for da får vi Norwegian på nakken og det er jo ikke hyggelig, fortsetter Ekenes.

Håper på uvitenhet
Uten et samarbeid med Norwegian ble auksjonskonseptet en ganske risikabel affære for Buy.no. Særlig fordi de som vinner en auksjon selv kan velge når de vil reise, dog innenfor en begrenset periode.

- Hvordan kan dette lønne seg?

- Nei, det er ikke alltid ting lønner seg, men vi må bare gjøre det slik, sier Ekenes. Han forteller at den billigste billetten ble auksjonert bort for 290 kroner. Vinneren av auksjonen ønsket seg en billett som Buy.no måtte betale 400 kroner for.

- Når kjøper dere billetten? Er det før eller etter auksjonen?

- Det er etter auksjonen. Vi må jo vite når og hvor de vil fly.

- Så den smarte forbrukeren kan først sjekke om han får en god pris på Norwegian sin side, og så kan han se om han får det billigere i en auksjon hos dere?

- Det stemmer nok, men det er det jo ikke alle som vet hvis ikke du opplyser om det, svarer en åpenhjertig Ekenes. Men selv om Ekenes satser på forbrukernes uvitenhet for å tjene penger viser, det seg at systemet ikke er idiotsikkert.

Ryanair neste
- Den billetten som ble solgt for 290 kroner var vel ikke akkurat god business?

- Nei, slikt er det ingen som tjener penger på, og du vet jo at vi må alle tjene penger etter hvert, sier Ekenes, som nå drømmer om et «samarbeid» med Ryanair.

- Nå selger jo Ryanair billetter til én krone, eller 179 med skatt, og det er det ikke hele Norge som vet. Og med billetter til 179 kroner går det ikke an å selge med tap.

- Men hvis du vil sikre deg disse billettene til denne prisen, må du vel kjøpe dem nå?

- Jo, vi må vel det. Vi kommer til å legge om slik at vi heller kjøper billetter i forkant. Vi skal kjøpe opp en del tusen billetter og legge ut mange per dag.

- Hvor mange billetter har dere solgt så langt?

- Vi solgte ti først, og fem nå. Men vi har holdt salget tilbake fordi vi må finne strukturen på hvordan vi skal gjøre dette så det ikke blir for mye rot, svarer Ekenes.

Etter TV 2 Nettavisens intervju med Ekenes ble billettauksjonen på Buy.no avsluttet, og pressemeldingene om samarbeidet med Norwegian fjernet fra siden.

Norwegian advarer
Informasjonssjef i Norwegian, Anne Grete Ellingsen, mener Buy.no har tatt seg utidig til rette.

- Vi synes det er beklagelig at de sender ut litt ullen informasjon ut i markedet.

- Tar han ikke en stor sjanse når han selger billetter før han har kjøpt dem selv?

- Vi trodde jo at han hadde kjøpt disse billettene, men når du sier at så ikke er tilfelle så må jeg jo nesten stille spørsmål ved hans kommersielle drift. Særlig siden kampanjen han har brukt hos oss nå er over, sier Ellingsen. Hun ber kundene tenke seg om både en og to ganger før de eventuelt lar seg friste av eventuelle nye auksjoner på nettsiden.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag