Gå til sidens hovedinnhold

Samme juice til ulik pris

Samme juice. To pakker. To priser. Blir du også lurt?

Flere av juicemerkene som i Norge selges med forskjellige merkenavn er i realiteten laget på samme fabrikk. Enkelte av merkevarene inneholder nøyaktig lik juice – til ulik pris.

Bransjen forsøker etter beste evne å dekke over hvem produsentene er.

Lerum innrømmer for eksempel at Eldorados eplejuice og deres eget merke er nøyaktig samme juice, men vil ikke bekrefte dette offisielt.

Samme juice
Tidligere har Lerum hevdet overfor nettstedet Art of Taste at Lerum eplejuice og Eldorado eplejuice er nøyaktig samme produkt. Dette bekrefter redaktør Arnie Stalheim i Art of Taste.

Testpanelet i Art of Taste mente etter en smakstest at det var forskjell i smaken på eplejuicen til Eldorado og eplejuicen til Lerum. Lerum svarte at dette ikke var mulig, fordi det var akkurat samme juice.

- Alt jeg kan si
Markedsdirektør Odd Leif Haaland i Lerum sier til TV 2 Nettavisen at det er forskjell på noen av merkene fabrikken lager.

På gjentatte direkte spørsmål om dette også gjelder Lerums egen eplejuice og eplejuicen til Eldorado er svaret det samme.

- Det er forskjell på noen av merkene. Det er alt jeg kan si, svarer Haaland.

Egne merker
Mens Eldorado er et gammelt merkenavn, blir det stadig vanligere at norske dagligvarekjeder satser på egne merker, eller ”privat label” som det heter på fagspråket. Produktene lages av kjente fabrikker i Norge, men det står det ingen ting om på pakkene, heller ikke når det gjelder juice.

På pakkene står det kun at produktene er produsert i Norge. Hvilken fabrikk som har levert juicen holdes for folk flest hemmelig.

Ønsker ikke fokus
Konsernansvarlig for informasjon i Norgesgruppen, Per Roskifte, kan ikke fortelle i klartekst hvem som lager eplejuicen som selges under merket First Price.

- Jeg vet at Lerum er stor hos oss på juice og brus, men det er vi som har produktansvaret for First Price, sier Roskifte.

- Men er det Lerum som lager First Price eplejuice?

- Jeg vet at Lerum er stor hos oss på juice og brus, gjentar Roskifte uten videre presisering.

Roskifte sier videre at Norgesgruppen ikke ønsker noe fokus på hvem som produserer juicen. Det er ifølge Roskifte viktig at forbrukerne forstår at de skal henvende seg til Unil, Norgesgruppens eget selskap, og ikke den originale produsenten hvis de har spørsmål angående produktene.

- Hvilken fabrikk som lager juicen er i utgangspunktet et område vi ikke ønsker fokus på. Det er nemlig vi som har produktansvaret for disse merkene, sier Roskifte.

Dette skal også være årsaken på at fabrikknavnet som regel ikke oppgies på pakkene.

Lerum lager First Price
Markedsdirektøren i Lerum bekrefter at de har avtaler på levering av både Eldorado-juice og First Price-juice til Norgesgruppen.

Han kan ikke si noe om hva som er forskjellen på de forskjellige merkene.

- Jeg sier ikke at Lerum juice er bedre enn First Price eller Eldorado, svarer Haaland.

- Hvorfor driver dere med ”privat labels” i tillegg til deres egen juice?

- Vi ser på dette som en mulighet til å drive en sunn forretning, vi har jo produksjonskapasitet, sier Haaland.

Juice fra Haugesund
ICA selger sin egen juice og juice under merket Euroshopper. På pakken står det kun at juicen er laget i Norge.

På forespørsel fra TV 2 Nettavisen opplyser ICA at begge juicemerkene lages av Danica i Haugesund.

Daglig leder Per Hatlem i Danica Foods Group forteller at det er en forskjell på ICAs egen juice og Euroshopper.

- Det er forskjell i kvaliteten. Begge to er 100 prosent juice, men ICAs juice er basert på et noe dyrere konsentrat enn Euroshopper, sier han.

Røra lager XP
Coops billigjuice XP, som for tiden skifter navn til X-tra, lages av Røra.

Coop eier Røra, og går dermed ikke i konkurranse med andre enn seg selv.

Informasjonsdirektør Vidar Ullenrød i Coop Norge tror forskjellene er veldig små på de to juicene.

- XP er vårt billigmerke, og Røra skal ha en litt bedre kvalitet, sier han.

Ifølge kvalitetsavdelingen til Røra, er XP-juicen laget med billigere konsentrat enn Røras egen juice.

Reklame

Opptil 65 prosent på verdens beste bokser