Tirsdag denne uken satt Sarah Van Der Straeten på bakerste rad på et SAS-fly fra Stavanger til Oslo. Den korte flyturen på i underkant én time skulle bli den mest dramatiske Van Der Straeten har opplevd.

Etter en flyvertinne hadde servert passasjerene med drikke og varer inntraff hendelsen som har preget Van Der Straeten i flere dager i etterkant.

– Plutselig, uten forvarsel, ble det kraftig turbulens. Det føltes ut som vi stupte. Jeg tror det hele varte et halvt minutt med 3-4 harde slag, sier Sarah Van Der Straeten til Nettavisen.

Jeg tenkte at dette umulig kom til å gå bra

Rødvinen fløy gjennom lufta og til taket, vesken til Van Der Straeten raste to seter fram og bladene som vanligvis ligger foran setet i lommen var strødd utover hele flyet, forteller hun.

Men det skumleste var at passasjerer og flyvertinner som ikke var fastspent føyk i taket, ifølge Van Der Straeten.

Jeg trodde jeg skulle dø. Jeg tenkte at dette umulig kom til å gå bra. Jeg tenkte jeg måtte sende en melding til familien min.

En av flyvertinnene hadde også fått drikkevognen over seg. Van der Straeten forteller at hun hjalp til med å løfte drikkevognen av henne.

– Da vi landet kom ambulansen og tok henne med seg. De to andre flyvertinnene bak var også skadet og de gråt.

– En av dem sa at hun aldri i sine 35 år som flyvertinne har opplevd en så ille turbulens, legger hun til.

Les også: Flyet til Jan Tore Kjær ble avlyst av SAS timer før avreise: - Jeg blir så forbanna

Hva skjedde?

Hendelsen har preget Van Der Straeten i ettertid. Hun reagerer spesielt på hva hun beskriver som manglende oppfølging av flyselskapet. Van Der Straeten reiste med rundt 10 kolleger og noen av de klager på nakkesmerter i ettertid, sier hun.

– Vi har ikke hørt noe fra SAS i etterkant. Jeg har litt traumer fra hendelsen og savner en forklaring på hva som har skjedd. De burde hatt bedre rutiner. Det er ganske kritikkverdig.

Van Der Straeten forteller at hun verken fikk tilbud om hjelp av de SAS-ansatte som hadde jobbet under flygningen eller de som hadde møtt opp etter landing.

– Det var ingen som sa hade til oss heller for alle var i sjokk. Jeg forstår at situasjonen gjorde at vi ikke fikk noe hjelp der og da, men vi er sjokkert over at vi ikke har hørt en lyd fra SAS i ettertid.

– Piloten sa etter det skjedde at det var «litt» mer turbulens enn han hadde regnet med. Da tenkte jeg «litt? Tre av dine ansatte er skadet og passasjerer må hjelpe til.»

– Jeg satt og ristet og gråt, legger hun til.

Van der Straeten mener selskapet bør ha tatt med alle passasjerene som ønsket til en debriefing av situasjonen.

– Vi har forsøkt å få kontakt med SAS på telefonen. Vi har sendt inn en sak, men den har 6-8 ukers behandlingstid. Man blir sittende igjen med tanken om at man har overreagert siden de ikke har tatt kontakt. Dette hadde vært fint å få en forklaring.

I tillegg ønsker hun en oppdatering på hvordan det gikk med flyvertinnene og andre passasjerer.

– De har egne ansatte som er skadet og meget opprørte etter hendelsen og da finner jeg det mildt sagt merkelig at det ikke har vært noe kommunikasjon i ettertid om hvordan passasjerene har det både fysisk og psykisk.

- Veldig sjelden

- Det var kraftig turbulens. Det skjer veldig sjelden, såkalt clear air turbulence. Det skjer veldig sjelden så kraftig som her, men det forekommer fra tid til annen, sier direktør for samfunnskontakt Knut Morten Johansen til Nettavisen.

Dette er også en av grunnene til at flyselskapene anbefaler at passasjerer alltid har på setebeltet.

- Det er så utrolig viktig å alltid være fastspent når man sitter i setet, og ellers følge de instrukser fra vårt personale om bord som alltid har sikkerheten som høyeste prioritet, understreker Johansen.

Johansen har fått bekreftet at det ble gitt informasjon fra pilotene til noen passasjerer etter hendelsen.

- Våre piloter snakket med passasjerer etter ankomst Oslo, men vi har også tatt initiativ til å kontakte samtlige om bord, da det fortsatt kan være ønsker om informasjon og eventuell bistand. Vi har kompetente ressurser blant de flyvende om noen kjenner på at de er redde for å fly.

- Vi er nå også i en prosess med å kontakte alle passasjerene som var om bord med tilbud om ytterligere informasjon om hendelsen. Dette vil avdekke om noen vil ha bistand fra våre gode profesjonelle ressurser som vi har tilgjengelig, avslutter Johansen.

Les også: Dagligvarekaos på Stortinget: Ap og Sp ble parkert tross «svært liten» uenighet