*Nettavisen* Økonomi.

SAS: - Bunnen kan være nådd

Bunnen kan være nådd for SAS. I dag legger flygiganten fram tall som viser at passasjertrafikken er i ferd med å ta seg opp. Samtidig innrømmer selskapet at lavpriskonkurranse gjør livet surt.

SAS Gruppen hadde til sammen 2,9 millioner passasjerer i september. Det er 5 prosent færre enn på samme tid i fjor. Men tallet er preget av at selskapet har redusert rutenettet.

Samtidig kan SAS legge fram til som viser at passasjertrafikken øker med 1,6 prosent. Det er andre måned på rad at SAS kan glede seg over gode markedstall.

Gledelig oppgang

- Vi skal være forsiktige med å spikre fast en bunn i markedet. Men på passasjersiden tror vi at det i hvert fall har stabilisert seg. Det er gledelig at vi nå ser en liten vekst, sier direktør for kapitalmarkedsrelasjoner i SAS, Sture Stølen, til TV 2 Nettavisen.

Det er i hovedsak de mindre selskapene i SAS Gruppen som gjør det sterkt.

Widerøe trekker bra

- Det som drar i den positive retningen er den gode trafikkutviklingen i Spanair, Braathens og Widerøe. Særlig sistnevnte har gjort det bra den siste tiden. Lavpriskonseptet Snowflake trekker også godt, sier Stølen.

Verre er det med Scandinavian Airlines, som særlig sliter tungt på innenriks både i Sverige og Norge. Scandinavian Airlines hadde isolert sett en nedgang i passasjertrafikken på 2,0 prosent i samme periode.

SAS strever fortsatt med å selge flyene fulle. Kabinfaktoren falt med 2,1 prosentpoeng til 67,3 prosent i september.

Tøff lavpriskonkurranse

Samtidig plages SAS av den knalltøffe konkurranse fra lavprisselskapene. I løpet av september har SAS solgt ut flere billigbilletter enn på lang tid, påpeker Stølen.

- Vi venter fortsatt press på yielden (inntjening per passasjer, red.anm.). Det gjør også at vi er litt mer forsiktige optimister, sier han.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.