Tidligere i mai ble det kjent at SAS må kutte fem prosent av sine oppsatte flyvninger, både innenlands og utenlands, i sommer, og alle de skandinaviske landene blir rammet. Det er altså 4000 av totalt 75.000 flyvninger som kanselleres.

Nå har SAS bestemt seg for hvilke ruter som kanselleres.

– Vi har ikke noen komplett liste over kanselleringer som vi kommuniserer eksternt, sier pressesjef John Eckhoff i SAS til Nettavisen.

Han sier at de har varslet de fleste kundene som blir berørt.

– De aller fleste som får endringer i sommer har fått beskjed, men det gjenstår å varsle en del for august-flyvningene, påpeker han.

Les også: Dagfinn fikk beskjed om at SAS-flygningen hans ble kansellert: - Hvorfor lyver de om dette?

Opptil 100.000 rammes

Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs anslo tidligere, ut fra et gjennomsnittlig antall passasjerer midt i høysesongen, at opptil 150.000 passasjerer vil rammes av kanselleringene.

Ifølge Eckhoff er det færre enn dette som faktisk blir berørt.

– Vi kommuniserer ikke detaljer rundt kanselleringene, men det dreier seg om mellom 50.000-100.000 passasjerer fordelt på tre land over tre måneder, sier han til Nettavisen.

– Er det slik at typiske feriedestinasjoner skånes mest mulig, og at dere heller kansellerer typiske forretningsreiseruter?

– Det gjelder hele ruteprogrammet vårt i alle tre landene. Så skal du reise til for eksempel Alicante i Spania, som vi har mange flyvninger til, kan vi kansellere en flyvning, og flytte passasjerene på en av de andre rutene, sier han.

Eckhoff sier at han ikke kjenner til prioriteringene som ligger bak hvilke ruter som kanselleres, men SAS har jobbet for å få kabalen til å gå opp med blant annet personell og fly.

Han forstår at enhver endring i oppsatt reiseplan er til ulempe for passasjerene, men påpeker at det en begrenset del av SAS' operasjonelle drift som blir påvirket, og at flyselskapet gjør det de kan for å minske ulempen for passasjerene.

Årsaken til kanselleringene er sammensatt, har Eckhoff tidligere uttalt til Nettavisen.

– Pandemien ligger som et enormt bakteppe her. Det er vanskelig å legge trafikkprogrammet vårt når vi ikke vet hva som skjer fremover. Vi kan ikke reansette piloter og crew for tidlig, for da risikerer vi å sitte med store utgifter som vi ikke kan bære. Og vi kan ikke reansette for sent, så vi prøver å justere det hele så godt vi kan, sa han tidligere i mai.

Les mer om årsakene til kanselleringene: Gigantkansellering: 150.000 SAS-kunder kan få sommerferien sin endret

Dette har du krav på

Når reisen din ikke går som planlagt, har du som forbruker flere rettigheter. Tidligere i mai snakket Nettavisen med forbrukerjurist Thomas Iversen i Forbrukerrådet om hva du har krav på om SAS - eller et annet flyselskap - kansellerer flyvningen du skulle vært med på.

– Du har tre valg: Du kan bli ombooket til en flyvning snarest mulig i henhold til billetten du kjøpte, ombooke billetten til et senere, valgfritt tidspunkt, eller få pengene tilbake. Men får du pengene tilbake, er transportavtalen over, og du må bestille nye billetter som kan bli dyrere, sa Iversen til Nettavisen.

Han sa at det er strenge krav til ombooking, ifølge regelverket, og den nye reisetiden skal være ganske tett opptil den opprinnelige. Det er ikke fastsatt en tid, men her må flyselskapet vise litt skjønn ut fra kundens behov, mener han.

Iversen oppfordrer til å ta kontakt med flyselskapets kundesenter om du blir ombooket til en flyvning som ikke passer deg, og det for eksempel blir problematisk med tanke på korresponderende fly, tog eller båt.

Merk deg at du ikke nødvendigvis vil få ny flytid med samme flyselskap som du opprinnelig booket med, hvis du ønsker flyvning snarest mulig og tettest opptil opprinnelig oppsatt reisetidspunkt.

Les også: Sarah opplevde turbulens-kaos på SAS-flyet: - Jeg trodde jeg skulle dø

Kaos på europeiske flyplasser

Det er ikke bare planlagte kanselleringer reiselystne nordmenn kan rammes av i sommer. Det kan også oppstå plutselige kanselleringer grunnet andre årsaker, men i disse dager er det kaos på store europeiske grunnet manglende personell. Mange ble oppsagt under pandemien, og derfor er det et problem nå.

Den store flyplassen Schiphol i Amsterdam, hvor svært mange reiser gjennom, er en av flyplassene hvor passasjerene kan risikere å stå i timevis i kø. På nettsidene til Schiphol skriver de at det er mangel på ansatte på Schiphol og hos selskapene som er ansvarlige for innsjekking og for bagasjen din. Det er spesielt merkbart ved innsjekkingsskrankene og sikkerhetskontrollen.

– Kan reisende med SAS ha grunn til å frykte kanselleringer i større grad i sommer enn ellers? Og hva gjør SAS for å prøve å unngå at det skjer?

Når det gjelder sommeren blir den mer utfordrende for hele bransjen enn det vi er vant til. Kanselleringene vi har gjort for sommeren er nettopp for å sikre mer stabilitet og robusthet, det er altså å være forberedt på det vi så komme for hele luftfarten denne sommeren. Det er et godt råd å beregne god tid om man skal ut å reise i sommer, sier Eckhoff.