SAS har slurvet med sikkerheten

SAS har slurvet med sikkerheten i forbindelse med avising av flymotorer for å hindre forsinkelser. Dette går fram av interne granskingsrapporter.

11.04.04 11:31

Flere uhell med fly som har fått ødelagt motorene på grunn av is de siste årene, har avslørt at SAS i lange perioder ikke har fulgt sine egne sikkerhetsprosedyrer, skriver den danske avisen Politiken.

I desember 1998 fikk hele seks SAS-fly ødelagt motorer som følge av isproblemer på Oslo Lufthavn. I en hemmeligstemplet intern granskingsrapport konkluderer selskapet blant annet med at flygerne ikke hadde varmekjørt motorene før avgang.

– Ingen av SAS-flyene med motorskader hadde utført de obligatoriske run-ups, heter det i rapporten.

Norsk gransking
Også flere ganger senere har is forårsaket skader i SAS-flyenes motorer, fordi sikkerhetsprosedyrene ikke er fulgt, viser interne dokumenter Politiken har fått tilgang til.

Den norske lufthavarikommisjonen har brukt fem år på å granske problemene, og orienterte nylig SAS og luftfartsmyndighetene i Sverige og Danmark om sine konklusjoner.

Danske luftfartsmyndigheter bekrefter overfor Politiken at de er kjent med saken, og opplyser at de overfor SAS flere ganger har krevd skjerpede sikkerhetsrutiner på området.

– Vi ønsker at instruksene til besetningen blir mer entydig og klar, sier Asbo Holse i Statens Luftfartsvæsen til Politiken.

Ført bak lyset
Danmarks tidligere trafikkminister Jacob Buksti, som i 2000 gikk god for SAS’ rutiner for avising, reagerer sterkt på de nye opplysningene og anklager SAS for å ha ført ham bak lyset i saken.

– Det er sterkt uakseptabelt, både for meg som minister og for flysikkerheten generelt. Det er et uttrykk for at systemet lukker seg og forsøker å unngå en offentlig diskusjon om noe som er ganske alvorlig, sier Buksti.

Bukstis etterfølger som trafikkminister, Flemming Hansen, slutter seg til kritikken mot SAS.

– Jeg vil omgående be Statens Luftfartsvæsen om en nærmere redegjørelse for saken, slik at alle aspekter blir fullt belyst, sier Hansen.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.