*Nettavisen* Økonomi.

SAS-kunder står timevis i telefonkø uten å få svar

Pilotstreik i SAS

FEM TIMER: Marianne Holst Hansen, med ektemann Jørn-Willy Hansen og sønn Kristian Mangaliso, sitter fast i Trondheim. Sønnen er multihandikappet, og alternativene de til slutt fikk av SAS, etter fem timers venting på telefon, frister ikke. Foto: Privat

Flystreiken i SAS fører til at flere passasjerer står timevis i kø. Familien Holst Hansen sitter fast i Trondheim med en multihandikappet sønn.

28.04.19 20:36

Søndag ble det klart at over 100.000 passasjerer vil bli rammet av SAS-kanselleringer mandag og tirsdag.

I den sammenheng prøver flere strandede kunder å komme i kontakt med flyselskapets kundeservice, noe som viser å være vanskeligere enn først antatt.

Nytt fly om en uke

Marianne Holst Hansen er en en av dem som er berørt av streiken, og sammen med sin mann Jørn-Willy og deres multihandikappede sønn Kristian (4) har de ventet på å komme hjem til Lyngen siden fredag.

På Facebook-siden til SAS har hun lastet opp et bilde av mobilen sin, som viser at hun har stått i telefonkø i tre timer.

- Vi skal til Tromsø, men er på pasienthotellet i Trondheim og venter fortsatt på å komme igjennom til SAS. Hele helgen har vi bare blitt kastet ut av samtalen med beskjed om å ringe tilbake hvis det er opptatt, forteller hun til Nettavisen.

Etter å ha vært en kjapp tur på St.Olavs hospital, for å sjekke hoftene til sønnen, startet ventetiden. Forespørselen om å få drosje hjem av Pasientreiser, som arrangerte turen, ble avslått og familien fikk kun beskjed om å ta kontakt med SAS.

- Fullstendig uakseptabelt

Selv får de ikke nytt svar fra Pasientreiser før mandag klokka åtte, men da kan andre alternative fly fort være fullsatte. Hurtigruta går ikke før tirsdag, og kan være et problem om det ikke er god nok plass til spesialvognen til sønnen, mens tog er utelukket da endestasjonen er i Fauske - 50 mil unna hjemmet deres.

- Dette blir fullstendig uakseptabelt, spesielt siden vi har en multihandikappet gutt, oppsummerer Holst Hansen i innlegget.

Etter fem timer og 25 minutter kom hun til slutt igjennom kundeservice-telefonen til SAS, men heller ikke der var det noen hjelp å få.

Klikk på bildet for å forstørre.

UTSATT: SAS' flystreik har rammet familien Holst Hansen med full kraft. Foto: Privat

- De tilbyr oss enten fly 6. mai eller leiebil. Hva slags fullstendig drit er dette? Nå er jeg faktisk irritert, forteller Holst Hansen til Nettavisen.

Bilturen på normalt sett litt over 17 timer blir dermed det mest aktuelle valget, men kan ende opp med å ta enda lenger tid da de må regne med en god del ekstra stopp grunnet sønnen.

- Jeg tenker at jeg ikke har gitt meg i denne saken. Selv om jeg støtter det at man kan streike, så tenker jeg at man må kunne være litt behjelpelig med å sende barn med så store behov hjem, og i hvert fall ikke la folk vente i fem timer og 25 minutter før de sier at de ikke kan hjelpe, sier hun.

Venting i mobil i timevis

Ole er en annen som har stått lenge i telefonkø, og også småbarnsfaren så seg nødt til å poste en skjermdump av telefonkøen på SAS' Facebook-sider.

- Jeg er i Alicante med kone, barn og hund som skulle reist i morgen til Oslo direkte, men som ble kansellert i dag. Vi har ikke fått noen som helst info fra SAS og fikk vite at alt var kansellert fra VG. SAS sin app ble ikke oppdatert før for en time siden. Jeg ventet i telefon i 3 timer og 59 minutter og det ble til slutt brutt, forteller han til Nettavisen.

- Frustrerende

Etter at det første forsøket mislyktes prøvde både Ole og hans kone flere gjentatte anrop til kundesenteret.

- Men svareren sa bare at dersom det blir brutt, må man prøve igjen senere - og så bryter det. Veldig frustrerende, oppsummerer han.

Klikk på bildet for å forstørre.

TRE TIMER: Ole satt fast i telefonkø i over tre timer, men fikk til slutt svar fra SAS etter å ha postet dette innlegget på Facebook-siden deres. Foto: Facebook / Skjermdump

Litt etter at Ole hadde postet innlegget på Facebook-siden til SAS, fikk familiefaren til slutt svar via Messenger.

- Vi skal nå fly til London i morgen og sove der en natt før vi flyr til Oslo dagen etter. Mye kaos med seks kofferter, barnevogn og hund. Men vi kommer i alle fall i havn, forteller han.

- Massivt trykk

Informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS, beklager overfor et lignende tilfelle til NRK. Der hevder han at han ikke har hørt om andre saker med såpass lang ventetid.

- Dette er sterkt beklagelig. Jeg har ikke hørt om så lang ventetid på telefon til nå, men jeg tror det vitner om det massive trykket blant de titusener av passasjerer som forsøker å komme i kontakt med selskapet, sier Johansen til nettsiden.

I samme intervju oppfordrer han andre reisende som er usikre på om deres flyavgang, til å sjekke på flyselskapets nettsider.

Nettavisen har prøvd å komme i kontakt med SAS' pressekontakt uten å lykkes.

Fakta

Fakta om pilotstreiken i SAS

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag