Det melder den svenske avisen Dagens industri tirsdag. I alt er det 4.000 flyvninger i mai, juni, juli og august som kanselleres.
Til Nettavisen sier SAS' pressesjef i Norge, John Eckhoff at endringene gjøres over hele deres trafikkprogram i perioden mai til august, men han vil ikke si hvor mange av de kansellerte flyvningen som skulle gått fra eller til Norge.
Les også: Nykommer med kjempetilbud: Sjekk den prisen til New York
– Jobber hardt for å minimere ulempen
– Det er viktig å understreke at de aller fleste av de 75.000 flightene i samme periode går som planlagt. Det dreier seg om endringer i fem prosent av oppsatt trafikkprogram i perioden og de aller fleste reisende vil ikke merke dette på annen måte enn at de vil bli ombooket til et fly innen noen timer eller samme dag. Vi jobber hardt for å minimere ulempen for passasjerene, sier Eckhoff til Nettavisen.
Pressesjefen sier videre at dette gjøres for å unngå at SAS havner i en situasjon i sommer, hvor det viser seg at de ikke kan fly og passasjerene blir stående uten et tilbud.
– Dette er en global problemstilling, i den forstand at flyselskapene må redusere kapasiteten som følge av personalmangel og forsinkede leveranser, sier han.
Les også: Varsler prissjokk på flyturer: - De har ikke noe annet valg
Varslet krise
Styreleder i Norges SAS-Flygeres Forening (NSF), Roger Klokset, sier til Nettavisen at «dette er en krise som SAS-ledelsen selv har valgt å utsette kundene for».
– Bakgrunnen er nemlig at 450 av våre oppsagte pilotkolleger fortsatt går arbeidsledige, fordi SAS har utnyttet pandemien for å kvitte seg med 40 prosent av pilotene i SAS mens man stabler datterselskapene SAS Connect og SAS Link på beina med nye ansatte på lavere vilkår. Det tar mye lengre tid å rekruttere inn helt nye piloter, spesielt på slike vilkår - man leter nå med lys og lykter i hele Europa for å fylle kursene der, sier NSF-styrelederen til Nettavisen.
Klokset sier dette gjør at SAS-ledelsen har satt selskapet i en posisjon der man nå ikke er i nærheten av å ha nok personell for å avvikle sommertrafikken.
– Dette har vi fra pilotforeningene påpekt i lang tid, men svaret fra SAS-ledelsen har hele tiden vært at man har full kontroll og har alle ressursene man trenger til sommeren, sier han.