Gå til sidens hovedinnhold

SAS med ny versjon av omdiskutert reklamefilm: – Vi står for budskapet

SAS fjernet først reklamefilmen hvor de hevder at ingenting er skandinavisk.

«Vi fortsetter nå kampanjen ved å publisere en kortere og tydeligere versjon», opplyser selskapet i en pressemelding på sine nettsider. Den nye filmen er to minutter kortere enn den forrige versjonen av reklamevideoen, som skapte en rekke reaksjoner - de fleste negative - da den ble lansert av flyselskapet.

Les mer: SAS' nye reklamevideo skaper furore på internett

Den opprinnelige versjonen ble publisert tirsdag og ble onsdag morgen fjernet både fra SAS' Facebook- og Youtube-sider.

Se den nye videoen øverst i saken.

I filmen trekkes det fram en rekke ting som ofte forbindes med Skandinavia, som svenske kjøttboller, dansk rugbrød og bindersen. En fortellerstemme konstaterer så at «ingenting er skandinavisk – alt er kopiert».

– Hvis vi ikke var nysgjerrige på andre deler av verden, ville Skandinavia ganske enkelt ikke vært slik vi kjenner den i dag, sa markedssjef Martin Adonis i SAS til Kampanje tirsdag.

Her er den gamle versjonen:

SAS: Koordinert angrep

Pressesjef John Eckhoff i SAS sier til Nettavisen onsdag kveld at mønsteret og antallet reaksjoner ved reklamefilmen gjør at det er grunn til å mistenke et koordinert angrep på kampanjen.

– Vi vil ikke risikere å bli en plattform for andres verdier, som vi ikke selv kan stå for, sier han.

Han legger til at selskapet står bak budskapet i filmen, som han mener handler om at reiser beriker oss.

– Vi i SAS er stolte av vårt skandinaviske opphav og de verdiene som preger våre åpne, likestilte og demokratiske samfunn, sier Echoff til Nettavisen.

– Hvorfor velger dere å starte opp igjen kampanjen?

– Den fortsetter som planlagt, men bare for å ta bakteppet: Det vi opplevde var en ekstremsituasjon. Vi har aldri opplevd noe lignende og hadde behov for å få oversikt over det vi opplevde som et koordinert nettangrep, sier Echoff.

– Grunnen til at vi fortsetter som planlagt er at SAS står for at ideer reiser over grenser. Det er en del av vårt Skandinaviske DNA, som vi sier.

Er ikke det at dere velger å endre videoen en innrømmelse av at ikke alt var helt bra med den første versjonen?

– Det er i hvert fall beklagelig at filmen ble misforstått og at noen velger å tolke budskapet slik vi ser enkelte gjør, sier Echoff.

– Vil aldri fly med SAS igjen

Filmen ble på den korte tiden den lå ute, sterkt kritisert i sosiale medier.

En av de som reagerer kraftig på reklamen var Kjetil Rolness. På Facebook-siden sin skrev han blant annet.

«Noen av våre samtidige er også flinke til å bringe hjem helt elendige idéer: Som å dekonstruere sin egen kultur fordi det er politisk korrekt. Som å tro at noen nasjonal eller regional kultur er summen av utenlandske originaldeler. Som å tro at vikingtiden og et PAR ANDRE hjemmeavla fenomener ikke finnes, og dermed omskrive historien. Som å tro at filmer som dette er god reklame».

Heller ikke på SAS egne Facebook-sider lot reaksjonene vente på seg.

«Hvorfor publiserer dere reklamer som er anti-skandinaviske og anti-svenske?», skrev en bruker.

«Kommer aldri til å fly SAS igjen. Jeg vil informere venner og familie om reklamen deres. Slik kan vi sørge for at alle får dette med seg. Forhåpentligvis går dere under med dette», skrev en annen.

Også Norwegian var raskt ute med å latterliggjøre konkurrentens kampanje på sine egne Facebook-sider.

– Heldigvis kan ingen ta fra oss ostehøvelen, skrev selskapet i et innlegg.

(©NTB)

Kommentarer til denne saken