GARDEMOEN (Nettavisen): Tirsdag ettermiddag hadde SAS sitt første streikemøte på Radisson Hotel ved Gardemoen.

Tusenvis av ferier har allerede røket som følge av streiken. SAS-sjef Anko Van der Werff sa mandag at dette var skammelig av pilotene.

En av de som møtte opp i solidaritet for sine tidligere kolleger og for å kjempe for egne arbeidsvilkår er SAS-pilot Arne Lunde. Selv om han har fått beholde jobben, tror han det kan bli utfordrende å få til et godt samarbeid mellom ledelsen og pilotene etter dette.

– Jeg føler meg rett og slett litt tråkket på, for å være helt ærlig. Jeg har over 25 års fartstid i tung luftfart, og mye kunnskap og sikkerhet og trening. Og det skal man betale litt for, sier Lunde til Nettavisen.

Se video fra intervjuet her:

Lite fridager

Piloten forteller at han ofte har måtte belage seg på å jobbe seks helger på rad uten muligheter for frihelg.

– Vi har bare krav på en frihelg i måneden. Da kan det faktisk bli slik at du får de tre siste helgene i en måned, og de tre første i den neste måneden. I teorien kan du jobbe seks helger etter hverandre, sier Lunde.

SAS-veteranen frykter at de dårlige arbeidsvilkårene vil gå fysisk utover pilotene.

– Selv om man kan slite ut piloten, er det ikke sikkert at man bør gjøre det, understreker Lunde til Nettavisen.

– Jeg tror ikke passasjerer har lyst til å sitte på et fly hvor man vet at piloten kan jobbe ræva av seg og bli sliten. Det er et sikkerhetsspørsmål, poengterer han.

Nettavisen har kontaktet SAS-ledelsen for kommentar.

– Lyver oss rett opp i ansiktet

Lunde er heller ikke imponert over måten SAS har håndtert streiken det siste døgnet.

– Det skaper en uro i meg som pilot, som jeg ikke bør ha, når jeg sitter og har ansvar for opptil 180 passasjerer når jeg skal fly, sier han til Nettavisen.

Likevel forstår SAS-piloten at dette er tøft for de reisende.

– Det er vi oppriktig lei oss for. Jeg har venner og bekjente som skal på ferie. Vi ville på ingen måte ha denne streiken, understreker Lunde.

Se mer fra intervjuet med SAS-pilot Arne Lunde:

– De fremstiller oss som opportunister

– Før jeg begynte å jobbe i SAS, jobbet jeg syv år i USA. Jeg ser hva slags arbeidsforhold, hva de bruker av tid, og hva slags lønninger de har i forhold til hva jeg har i dag. Jeg vil si at vi har blitt ganske akteutseilt.

Lønningene har blitt vesentlig dårligere, mener piloten.

– Vi har blitt presset opp i et hjørne i lang tid, og nå har vi kommet til at de begynner å starte bemanningsselskaper og tar bort jobbene våre, sier Lunde og legger til at han heller ikke er fornøyd med hva SAS-ledelsen sier om pilotene i mediene.

– De fremstiller oss som opportunister, sier Lunde, som også selv har blitt degradert i løpet av sin tid hos selskapet.

– Jeg ble kaptein rett før pandemien, men ble degradert til styrmann. Jeg har vært styrmann i 23 år, og jeg får ikke jobben min som kaptein tilbake fordi det er bemanningsselskaper som tar jobben min.

Se hva Lunde sier om utviklingen i SAS:

– Konkurs-spill

De norske SAS-pilotene stiller seg fullt og helt bak streiken og mener selskapets ledelse har drevet et spill for å få konkursbeskyttelse i USA.

– I dag har vi orientert medlemmene våre om prosessen med SAS-ledelsen helt fra forhandlingene startet i november i fjor og fram til vi gikk ut i streik på mandag, sier Roger Klokset, leder for SAS-flygerne i Norge, til NTB etter et møte tirsdag.

Bakteppet er streiken som brøt ut mandag etter at det ble brudd i meklingen mellom SAS-ledelsen og pilotene.

Kjernen i konflikten er opprettelsen av to bemanningsselskaper. Da pandemien rammet, mistet rundt 560 piloter jobben. Samtidig ble datterselskapene SAS Link og SAS Connect opprettet.

Pilotforeningen ønsker en forsikring om at deres medlemmer får de nye jobbene.

Klokset reagerer i tillegg på SAS-ledelsen utsagn mandag.

– Vi opplever dette som sterkt urettferdig, og også ganske uverdig fra en sjef for et så stort konsern, sier Klokset til Nettavisen.

Les også: SAS-sjefen ikke i tvil: – Konkursbeskyttelsen vil gjøre oss sterkere og sunnere.

Konkursbeskyttelse

Klokset sier at SAS-pilotene blant annet har vært villig til å gå 5 prosent ned i lønn, øke arbeidstiden fra 47,5 timer i uken til 60 timer, samt endringer i turnusen i sommer- og vintersesongene.

Han mener at ledelsen har trenert og strukket forhandlinger og mekling helt fra november i fjor, uten noensinne å ha en intensjon om å ville inngå en avtale med SAS-pilotene.

Tirsdag søkte SAS-ledelsen om konkursbeskyttelse i USA, såkalt chapter 11. Det er en juridisk prosess for finansiell omstrukturering under tilsyn av en amerikansk, føderal domstol.

900 SAS-piloter gikk mandag ut i streik. Siden SAS-streiken begynte mandag 5. juli har 340 flygninger blitt kansellert, ifølge Avinor.

Må gjøre mer

På en pressekonferanse tidligere tirsdag sa styreleder Carsten Dilling at han vil være klar på at SAS vil operere som normalt. Dilling mener SAS i mange år har lidd under høye kostnader som har hindret dem i konkurransen.

– Vi må gjøre mer, sa Dilling på pressekonferansen. Det handler om restrukturering av flåten og tilførsel av kapital. Med andre ord, færre fly og avganger og mer kapital fra eierne.

– Men vi har konkludert med at konkursbeskyttelse er den beste måten å oppnå målene til SAS på. Streiken har satt press på vår fremtidig likviditet, sa Dilling. Han var klar på at det ikke var styret og ledelsen som satte i gang streiken.