Mandag gikk 900 SAS-piloter ut i streik. Ledelsen i SAS og pilotene klarte ikke å komme til enighet før fristen klokken 12.00, og med det røk sommerferieplanene til tusenvis av nordmenn.

Tirsdag ettermiddag holdt pilotene det første streikemøtet på Radisson Hotel Gardermoen. Her intervjuet Nettavisen SAS-pilot Arne Lunde som mener arbeidsgiver fremstiller pilotene som opportunister i mediene.

Lunde mener blant annet at kolleger i USA har bedre vilkår enn SAS-pilotene og at han kun har krav på en frihelg i måneden. Dette kan bety at han må jobbe seks helger på rad hvis han får de tre siste helgene i en måned, og de tre første i neste måned.

– Jeg tror ikke passasjerer har lyst til å sitte på et fly hvor man vet at piloten kan jobbe ræva av seg og bli sliten. Det er et sikkerhetsspørsmål, poengterer han.

– Dette stemmer ikke

Nå kommer SAS-ledelsen med et svar på pilotens utspill.

– Pilotene er en privilegert gruppe både i SAS og i samfunnet ellers. De jobber på papiret 180 dager i året, i realiteten ofte mindre, der en vanlig arbeidstaker har 230 arbeidsdager i året. På toppen av dette har de en snittlønn på over en million kroner, sier pressesjef Tonje Sund til Nettavisen.

– I tillegg kompenserer vi pilotene med 14 prosent av månedslønnen deres når de jobber på en planlagt fridag, dette tilsvarer 15.600 kroner i måneden for en pilot med høyeste ansiennitet, legger hun til.

Les også Stavrums kommentar: SAS må kutte kostnader, og der sitter pilotene i cockpiten

En pilotweekend starter klokken 18 på fredag, sier pressesjefen.

– Så da kan man lande 18.05 og jobbe i hagen resten av helgen, samtidig som det registreres som jobbehelg.

Piloten sa også til Nettavisen tirsdag at lønningene har blitt vesentlig dårligere.

– Dette stemmer ikke. Vi har opprettet selskapene SAS Link og SAS Connect for å konkurrere i andre markeder. SAS har allerede ansatt over 100 piloter tilbake. Vi ønsker også å få så mange ansatte som mulig tilbake så fort som mulig.

Les: Tidligere SAS-topp ber partene ordne opp på bakrommet

– Handler ikke bare om pilotene

Lund mener dette er det SAS-forward-planen handler om.

– Å skape et attraktivt SAS for fremtiden og enda flere skandinaviske arbeidsplasser. Fordi vi tror på at Skandinavia trenger et SAS.

Avslutningsvis mener pressesjefen at pilotene er i en særstilling ved å ha gjenansettelsesrett i det selskapet de kommer fra.

– Vi har allerede startet å gjenansette. Flere i SAS Scandinavia, mens andre har selv valgt å gå til SAS Connect og SAS Link. Det er viktig å ha med at 5000 SAS-ansatte mistet jobben i en pandemi som satt hele flybransjen på bakken.

– Så denne gangen handler det ikke bare om pilotene.

Men da mener dere at det ikke stemmer at piloter kan jobbe seks helger på rad? Hvor mange helger jobber gjennomsnittspiloten på rad?

– En pilot i SAS har en rekke muligheter for selv å kunne påvirke plasseringen av sine avtalefestede fridager, også weekend. Dette ser vi pilotene bruker aktivt, og som et resultat av denne egne påvirkningen så jobber en norsk SAS-pilot i snitt 3,41 lørdags- eller søndagsdøgn. SAS-pilotene har i snitt fri 14 dager i måneden. I tillegg kommer ferieavvikling, som tilsvarer 7 uker, svarer pressesjefen.

Rettelse: I første versjon av denne saken sto det at pilotene i snitt har 17 dager fri i måneden., men etter publisering har SAS kommet fram til at de mener det er i snitt 14 dager i måneden istedenfor.

Les også: Forbrukerrådet advarer mot SAS-løsning: – Fremstår mer risikabelt enn tidligere

– 220 degraderte kapteiner

Arne Lunde forteller Nettavisen at han sitter igjen med et inntrykk av at SAS ønsker å fokusere på betingelser, og at pilotene er overbetalte og noen bortskjemte arbeidstakere.

– Dette er absolutt ikke faktum. Vi har en veldig konkurransedyktig lønn. Når det er sagt så dreier dette oppgjøret seg om helt andre ting enn lønn.

Lunde understreker at det handler om at de skal ha trygge og ordende arbeidsforhold, og ikke være ansatt i bemanningsselskaper.

–Det handler om å få tilbake jobbene til de som mistet de under pandemien. SAS har startet datterselskaper og bemanningsselskaper som ansetter rett fra gaten. Det handler om oss 220 degraderte kapteiner som ikke får kapteinstillingen tilbake. Det handler rett og slett om et anstendig arbeidsliv.

Tilbudt kraftige kutt

SAS-pilot Roger Klokset, som er en av streikelederne, har følgende kommentar til saken:

– Jeg nøyer meg med å si at svarene fra SAS-ledelsen bare understreker det Arne peker på, og at denne saken dreier seg om ulovlig omgåelse av tariffavtaler og brudd på gjeninntredelsesretten til våre oppsagte kolleger - ikke vilkår. Vi har nemlig tilbudt SAS-ledelsen 25 prosent reduksjon av allerede konkurransedyktige vilkår i en 6-årig avtale.

– Jeg kjenner ikke til noen andre grupper som har tilbudt ledelsen så kraftige kutt i SAS Forward, men det er kanskje det man mener når man sier at pilotene er en privilegert gruppe i SAS og samfunnet ellers?

Les også: SAS-sjefen: – Forstår at vi ikke er uerstattelige