*Nettavisen* Økonomi.

Satt heis-fast i tre og en halv time: Heismontøren fant ikke parkeringsplass

FRUSTRERT: Hans-Peter Lannerstedt (innfelt) var frustrert på ordfører Marianne Borgen (SV) etter flere gjester ble stående fast i heisen i tre og en halv time, fordi heismontøren ikke fant parkeringsplass.

FRUSTRERT: Hans-Peter Lannerstedt (innfelt) var frustrert på ordfører Marianne Borgen (SV) etter flere gjester ble stående fast i heisen i tre og en halv time, fordi heismontøren ikke fant parkeringsplass. Foto: Privat/Oslo kommune

Da heisen stanset etter et møte noen meter fra rådhuset, måtte det to heismontører og tre og en halv time til før de som sto fast kom seg ut av heisen. Årsaken var manglende parkeringsplass.

09.09.19 12:27

Oppdatert 9. september kl. 12.26: Heisfirmaet som har ansvar for heisene i saken, bestrider deler av saken. De mener de aldri ble informert om at de sto personer i den stansede heisen. Du kan lese oppfølgeren her.

Det er full strid om parkering i Oslo sentrum. Mens byrådet med Ap, SV og MDG vil fjerne parkeringsplasser og få flere bilfrie gater, mener Høyre og Frp at det har gått for langt.

Høyres eks-ordfører Fabian Stang har til og med lovet at han skal lenke seg fast for å stoppe et sykkelfelt i Gyldenløves gate. Se videoen:

Men det er ikke bare i politikken det er frustrasjon over parkeringen.

Frustrert driftssjef

I et brev sendt til ordfører Marianne Borgen (SV) som Nettavisen Økonomi har fått tilgang på, er det mye frustrasjon å spore fra driftslederen ved en av Norges mest sentrale kontorbygg.

På Fridtjof Nansens plass ved Oslo Rådhus er det flere bedrifter og organisasjoner med kontorplass. I juni 2018 ble plassen bilfri. Området er fylt med bord, stoler, benker og lekestativ.

Klikk på bildet for å forstørre.

FRIDTJOF NANSENS PLASS: Området rundt Rådhuset i Oslo er attraktive kontorlokaler. Her før bilene ble fjernet.  Foto: Vidar Ruud (NTB scanpix)

AS Kontorbygg drifter kontorer på Fridtjof Nansens plass, og driftsleder Hans-Petter Lannerstedt hadde truffet på ordføreren i desember 2018. Like etter skrev han en e-post til ordfører Marianne Borgen (SV).

«For noen uker siden hadde vi en heisstans, hvor 4 personer ble sittende fast. Vi tok kontakt med vårt heismontørfirma som lovet å rykke ut med en gang. Grunnet tidligere dårlig erfaring kjørte servicemannen rundt og letet etter parkering i godt over en time, før han forlot stedet med uforrettet sak», skriver Lannerstedt i e-posten.

Driftslederen fikk beskjed etter tre timer med heisstans om at de besøkende fortsatt sto fast. Han ringte servicefirmaet opp igjen.

– Ganske håpløst

«Da fikk de vite at servicemannen ikke hadde funnet parkeringsplass og at han da forlot stedet. Ny mann ble sendt og etter ca 3,5 timer kom de fire personene som befant seg i heisen ut igjen», skriver han til ordføreren.

Ifølge driftslederen er dette et symptom på byrådets storprosjekt «Bilfritt byliv».

«Det er blitt ganske håpløst å ha håndverkere og servicepersonell til eiendommene på Fridtjof Nansens plass etter Bilfritt byliv ble innført. For egen del har vår snekker forlatt oss, og vi er på leting etter ny, men det er ikke lett å finne fordi ingen vil ta oppdrag i sentrum», skriver driftslederen i brevet.

Klikk på bildet for å forstørre.

«Jeg blir litt frustrert når jeg daglig ser både håndverkere og servicepersonell ha gratis bevoktet parkering når de skal utføre arbeid på Rådhuset i Oslo, mens vi som prøver å drive eiendommer rundt, blir møtt med likegyldighet når vi kommer med tilbakemeldinger ang innføringer av diverse endring i bybildet.» Foto: Skjermbilde

– Gratis for rådhuset, ikke for oss

Det som frustrerer Lannerstedt spesielt er at håndverkere og servicepersonell får parkering på Rådhuset som er bare noen få meter unna deres kontorbygg. Samtidig er det forbudt å parkere for dem.

– Mens vi som prøver å drive eiendommene rundt blir møtt med likegyldighet når vi kommer med tilbakemeldinger, sier han.

Lannerstedt ønsker ingen omkamp om bilfritt byliv. Det han etterspør er å la servicepersonell komme til kontorbygg når det er hasteoppdrag.

– Det hadde vært fint med en avklaring angående parkeringsmuligheter for servicepersonell som må utføre en hastejobb, slik den beskrevet over og for eksempel vannlekkasje hvor det kan oppstå store skader om man bruker mange timer på å finne parkeringsplass.

Klikk på bildet for å forstørre.

BILFRITT: Fridtjof Nansens plass foran rådhuset. Her pågår arbeider for å gjøre plassen bilfri.  Foto: Berit Roald (NTB scanpix)

Les også: Høsttilbud på Nettavisen Pluss: Kun 300 kroner for 12 måneder!

Nettavisen Økonomi tok kontakt med driftslederen, og han bekrefter historien han skrev i brevet til ordføreren.

– Jeg har fortsatt ikke fått svar fra hverken ordføreren eller andre i kommunen, sier Lannerstedt til Nettavisen Økonomi.

Han sier at det som ergrer han mest er ikke de strenge reglene, men forskjellsbehandlingen:

– Det som ergrer meg mest er at rådhuset har bare fått laget en egen parkeringsplass slik at de får inn håndverkere og andre. Mens vi som er naboer har ingen mulighet. Der blir man bare henvist til en parkeringsplass for håndverkere, som stort sett er okkupert av byggearbeidere på rådhuset, sier han.

Les også: Oslo byråd: - Skal gjøre Oslo til verdens første nullutslippsby

– Hvordan gikk det med dem i heisen?

– Det gikk relativt greit når de først kom ut. Heldigvis var det ingen av dem som hadde klaustrofobi. Jeg skulle gjerne fikset dette selv, men jeg var et helt annet sted i landet.

Nylig solgte Lannerstedt seg ut av det sentrale kontorbygget. Han forklarer at en del av grunnen var de strenge parkeringsbestemmelsene.

– Det var en medvirkende årsak til at vi solgte bygget. Vi orket ikke lenger det regimet der.

Høyre: – Idiotisk

Heidi Nordby Lunde er leder for Oslo Høyre, sitter på Stortinget og er mandag gjesteredaktør i Nettavisen. Hun mener saken er et godt eksempel på hvor idiotisk politikken kan bli.

Klikk på bildet for å forstørre.

Stortingsrepresentant og leder for Oslo Høyre, Heidi Nordby Lunde mener denne saken viser hvor idiotisk politikken er. Foto: Trond Lepperød (Nettavisen)

– Denne saken viser hvor idiotisk det er når man mer opptatt av å fjerne bilistene enn å finne praktiske løsninger. Det er fullt mulig å kombinere grønn byutvikling med gode løsninger for folks hverdagsliv, sier Nordby Lunde til Nettavisen.

Hun mener næringslivet har vært gode på å tilpasse seg.

– Næringslivet må tilpasse seg en ny arbeidshverdag, og mange har allerede gått til innkjøp av elektriske sykler med store kasser - slik som transportselskapet Schenker, sier hun.

Ordføreren vil ikke svare

Ettersom brevet var adressert ordfører Marianne Borgen, tok Nettavisen Økonomi kontakt med henne. Hun ønsker ikke å besvare våre spørsmål, og sendte henvendelsen videre til Bymiljøetaten.

– Vil dere åpne for akutt servicepersonell?

– Det er per i dag ingen planer om en ordning for spesialtillatelse for ekstraordinære hendelser som krever servicepersonell, sier Bjørnar Sølvik-Jensen som jobber med kommunikasjon for Bilfritt byliv i Oslo.

Men Sølvik-Jensen presiserer at «med all sannsynlighet» ville heismontøren kunne fått ettergitt gebyret for feilparkeringen. Men denne klagen må dokumenteres grundig, opplyser Bymiljøetaten.

– Det er svært ubehagelig å bli sittende fast i heis, og det bør være mulig å få assistanse for å løse situasjonen så raskt som mulig, sier Sølvik-Jensen til Nettavisen Økonomi.

Samtidig fastholder kommunen at det er blitt bedre parkeringsmuligheter for serviceteknikere i sentrum, stikk i strid med det driftslederen av A/S Kontorbygg sier, som sliter med å anskaffe håndverkere.

– Der det tidligere var gateparkering er arealet i mange tilfeller blitt omdisponert til HC-plasser, vareleveringssoner og næringsparkeringsplasser, sier han.

Populære saker

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.