– Hvorfor plaget dere meg, inkludert familien min, i nærmere et halvt år?

I mai skrev Nettavisen om tidligere Sbanken-kunde Atle Helland som opplevde at over 200.000 kroner forsvant ut av bankkontoen etter at han hadde forsøkt å laste ned mobilbanken til Sbanken i slutten av januar 2022.

– Jeg hentet appen på App Store og logget meg inn ved å bruke personnummer og BankID med personlig passord, sier Helland til Nettavisen.

Da han skulle aktivere applikasjonen ble prosessen trøblete.

Spesielt da han skulle bestemme om han ønsket å benytte seg av ansiktsgjenkjenning.

– Da kom det en feilmelding som sendte meg tilbake til start – og en ny pålogging. Dette skjedde to-tre ganger. Jeg lot være å gjøre noe mer, og tenkte at jeg heller venter til mandag når jeg kan få hjelp av folk som er på jobb.

På mandagen overførte svindlerne 20.000 euro ut av Hellands konto i Sbanken til en konto i Spania.

Metoden svindlerne har benyttet seg av for å få tilgang til kontoen kan verken Helland eller Sbanken redegjøre for. De neste månedene var preget av lange diskusjoner mellom partene om hendelsen.

Helland mener han ikke har «trykket» seg inn på noen nettsider eller gitt betalingsopplysninger til noen over telefon.

– Hvordan kan dette skje? De må ha utrolig mye kunnskap om Sbankens system. Det er veldig profesjonelt, sa Helland til Nettavisen i mai.

Sbankens kommentar til Nettavisen på daværende tidspunkt var at på et generelt grunnlag oppstår hendelser som beskrevet av Nettavisen som følge av en eller annen form for deltakelse hos offeret. Banken ønsket ikke å kompensere Helland for det økonomiske tapet.

Da klaget Helland inn saken til Finansklagenemnda.

Mens saken var under behandling i nemnda bestemte Sbanken seg plutselig for å utbetale beløpet i juni 2022.

Men hvorfor endret banken ståsted?

Jeg har plukket i stykker argumentene deres

Pensjonisten, som har erfaring fra IT-bransjen, har utallige ganger gjennom de siste månedene ønsket å prate med systemfolk i Sbanken. Men her mener han Sbanken har vært lite behjelpelige.

10. juni, etter flere etterspørsel, fikk han til slutt prate med sikkerhetssjef Vidar Drageide.

Seks dager senere får Helland en telefonsamtale fra en jurist i Sbanken.

I samtalen får Helland vite at Sbanken har bestemt seg for å tilbakeføre beløpet han ble svindlet for.

– Som opplyst til deg på telefon bekrefter jeg herved at Sbanken har besluttet å tilbakeføre kr 203.268 kroner til deg i medhold av finansavtaleloven § 37, skriver banken.

Banken utelukker likevel ikke at Helland har blitt utsatt for «phishing». Dette er en metode svindlerne bruker for å fiske etter eller lure ut sensitiv informasjon om deg som de kan benytte for å komme inn på for eksempel bankkontoen din.

– Banken har derfor etter en helhetsvurdering kommet til at denne tvilen er avgjørende for å tilbakeføre beløpet.

Etter flere måneder i hva Helland beskriver som en slåsskamp med banken, får han nå tilbake beløpet og rentetapet. Dette tilsvarer 208.000 kroner.

– Jeg har plukket i stykker argumentene deres hver eneste gang. Det er kunsten å stille de rette spørsmålene. Etter hvert har Sbanken kjørt seg opp i et hjørne. Det som skjer da er at de gir seg.

Sbanken ønsker ikke å utdype hvorfor de har valgt å utbetale beløpet.

– Sbanken kommenterer ikke enkeltsaker i media, sier sikkerhetssjef Vidar Drageide til Nettavisen.

Ønsket å få tilgang til PC-loggen

Helland har heller ikke mottatt en grundig forklaring på hvorfor de har endret synspunkt, men i ukene i forkant av beslutningen hadde Sbanken ønsket å få tilgang til PC-loggen til Helland.

– Det ble plutselig veldig interesse for at jeg hadde logget på PC-en min dagen før jeg ble svindlet. Sbankens advokat forsøkte å gjøre et poeng ut av dette, og mente at jeg kunne ha trykket meg inn på en svindellenke fra PC-en. Advokaten ber meg om å dokumentere alle mine nettsidebesøk ett fire dagers tidsrom.

Da tok Helland kontakt med Øst Politidistrikt.

– De ba meg være varsomme med å utlevere privat informasjon fra en leselogg til en privat aktør.

Samtidig tilbyr Sbanken at en i sikkerhetsavdelingen deres skal ringe Helland for å hjelpe han å hente ut detaljer fra loggen.

Til tross for at Helland hadde fått en advarsel fra politiet mot å dele dette, takket han ja til tilbudet.

– Jeg var interessert i å vite hva de egentlig jaktet på.

Lært hvor lite jeg kan stole på egen bank

Her kommer samtalen med sikkerhetssjef Drageide inn.

– Men det Drageide egentlig skulle hjelpe meg med, blir vi enige om at er helt irrelevant. Om noen hadde fått tak i min BankID på lørdagen, kunne de ikke ha brukt den på nytt på søndag.

I dag er pengene tilbake på kontoen, men pensjonisten beskriver det siste halvåret som tøft.

– Når det gjelder mine tanker om hvorfor banken gir seg og velger å tilbakeføre pengene, er jeg overbevist om at det i hvert fall ikke er på grunn av at de er blitt glade i meg, og nå vil vise godhet og empati. De gikk nok dønn tomme for argumenter, «tiltalelista» var tømt.

Helland ønsker å illustrere hvor hjelpeløs man blir i møte med banken, sier han.

Pensjonisten mener Sbanken har fokusert på å dra inn advokater og lovtekster, istedenfor å hjelpe kunden deres. Dette mener han blir altfor dårlig fra banken som hevder å være best på kundeservice i Norge.

– Jeg kunne godt tenkt med å være tidsrommet 24. januar til juni 2022 foruten, men det positive er likevel at jeg har lært mye. Jeg har lært hvor lite jeg kan stole på min egen bank.

I tillegg understreker Helland at han aldri hatt fått pengene hvis han ikke hadde vært såpass på banken gjennom hele perioden. Masing hjelper, er budskapet.

– Fra bankens side var saken avgjort samme dag som pengene forsvant fra kontoen min. Det var ingen hjelp å få fra dem.

Avslutningsvis skulle han gjerne hatt en unnskyldning.

– Jeg får bare svar som «vi har et kontinuerlig fokus på sikkerhetsarbeid, og kundene blir raskt kontaktet av banken ved mistanke om svindel».

Artikkelen fra mai har blitt publisert i flere av Amedias lokalaviser. Selv har Helland fått henvendelser fra hele Norge.

– Det er fint å kunne fortelle folk at jeg nå har fått pengene tilbake, avslutter han.