Schibsted taper 60 mill

Nysatsinger og svak utvikling mot slutten av fjoråret gjør at konsernsjef Kjell Aamot i Schibsted slår av 60 millioner kroner på driftsresultatet.

Det kommer frem i et resultatvarsel som selskapet idag har sendt ut. Foreløpig estimat for driftsresultat før goodwill og andre inntekter og kostnader (EBITA) for fjerde kvartal i 2005 skal ligge på 240 millioner kroner inkludert kostnader knyttet til nysatsinger på rundt 65 millioner kroner. Blant annet belaster søkeportalen Sesam driftsresultatet i fjerde kvartal i fjor med 33 millioner kroner, skriver Kampanje.

I samme periode i 2004 hadde konsernet et driftsresultat på kr 301 millioner kroner.

Resultatvarslet sier dermed at fjerde kvartal i fjor vil bli over 60 millioner kroner svakere enn siste kvartal i 2004.

VG og Aftonbladet klarte ikke fjoråret
Videre kommuniseres det at markedene og den underliggende virksomheten ellers har utviklet seg i tråd med det som tidligere har vært kommunisert. For de fire store mediehusene og Finn er driftsresultatet (EBITA) for fjorårets fjerde kvartal i tråd med tidligere kommunisert utvikling.

Det er særlig løssalgssavisene VG og Aftonbladet som ikke klarer å leve opp til fjerdekvartalstallene fra 2004. VG får et driftsresultat på 51 millioner kroner, ned fra 64 millioner kroner i fjerde kvartal 2004, mens Aftonbladet påvirkes ifølge meldingen av nysatsinger og leverer et driftsresultat på 88 millioner svenske kroner. Det er en forverring fra Aftonbladet på åtte millioner svenske kroner.

- Dette resultatet inkluderer et negativt bidrag fra Teleadress og Hitta på rundt 16 millioner svenske kroner, skriver Schibsted.

Bedre i Sverige
For Schibsteds to andre aviser går det bedre. Aftenposten løfter driftsresultatet for den samme perioden med 32 millioner kroner til 75 millioner kroner, mens den svenske avisen Svenska Dagbladet også har fått til en resultatforbedring. Administrerende direktør og nytilsatt konserndirektør i Schibsted, Gunnar Strömblad, kan konstatere at driftsresultat øker fra seks til syv millioner svenske kroner for fjerde kvartal i 2005.

HTML EMBED

Også rubrikknettstedet Finn øker resultat. Finn vil ifølge Schibsteds melding øke driftsresultatet med fem millioner kroner til 21 millioner kroner sammenlignet med fjerde kvartal 2004.

Kraftig nedgang for 20 Minutter
Gratisavisen 20 Minutter viser en resultatendring på minus 60 millioner kroner i fjerde kvartal i 2005 sammenliknet med samme kvartal året før. Her utgjør bortfallet av den sveitsiske virksomheten 34 millioner kroner. Resten av resultatnedgangen kan tilskrives økte kostnader knyttet til økt opplag og vekstinitiativer.

I Spania har 20 Minutter lansert 8 nye utgaver i løpet av fjoråret og er nå landets største generelle avis med ca. 2,3 millioner daglige lesere. Utviklingen i Frankrike er fortsatt positiv og i samsvar med konsernets forventninger.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.