Gå til sidens hovedinnhold

Se nøye på bildet

1 krone, "ny pris", røde rammer og svære julerabatter. Sjekk hva som faktisk funker.

Hva gjør du når markedet nærmest kollapser og du ikke får solgt boligen? Det er et spørsmål stadig flere boligselgere og eiendomsmeglere har måttet stille seg selv i løpet av året. Svarene har vært mange – og kreative.

SALGSHJELP? Finn rett megler her (gratis)


Nettavisen har samlet et knippe av triksene som har vært forsøkt. Noen stammer fra Norge, mens andre er hentet fra utlandet.

Det kanskje mest åpenbare grepet hvis du ikke får solgt huset, er å kutte prisen. Mange har etter hvert måttet bite i det sure eplet og innse at de ikke får den prisen de ønsket.

Vi går ned i pris for å få inn folk.

«Ny pris» populært
Dermed har begrepet «ny pris» bredt om seg i boligannonsene. Nettavisen skrev i august om boligen på Nordstrand i Oslo som var satt ned 500.000 kroner til 5,6 millioner kroner.

- Vi går ned i pris for å få inn folk. Huset har ligget ute gjennom sommeren uten at vi har fått inn noen bud på den gamle prisen. Derfor satt vi ned prisen denne uken, fortalte eiendomsmegler Eirik Norheim i DnB Nor til Nettavisen.

(Artikkelen fortsetter under blidet)

Det skulle i ettertid vise seg at denne prisjusteringen ikke var nok til å få solgt boligen, i hvert fall ikke til den nye prisantydningen.

I starten av oktober ble boligen solgt for 5,15 millioner kroner får Nettavisen opplyst hos DnB Nors kontor på Nordstrand.

Les artikkelen: Se meglernes nye salgstriks

Kutter prisen med 100.000 - hver uke
Om det er ekstra trått å selge boliger på Nordstrand skal være usagt, men en variant av ”ny pris”-konseptet prøves nå ut i samme område.

NA24 skrev helgen før julaften om boligen til 5,2 millioner kroner som etter nyttår vil bli kuttet 100.000 kroner i pris – hver uke fra og med uke 2.

Prisen vil nedjusteres så lenge det er nødvendig.

- Prisen vil nedjusteres så lenge det er nødvendig. Så dersom du kommer i uke 52 neste år, så får du huset til 100.000 kroner, sier eiendomsmegler Jørn Olsen i Krogsveen til avisen, samtidig som han bedyrer at han håper noen vil fatte interesse i god tid før det.

Les artikkelen: Senker prisen med 100.000 kroner hver uke

I disse dager finner du også boliger som annonseres med «juletilbud» på Finn.no.

DYRT BOLIGLÅN?Spar minst 5000 (gratis)


Prisantydning 1 krone
For en drøy måned siden skrev Nettavisen om hus og andre boliger med prisantydning til én krone. Selvfølgelig er ikke dette den reelle prisen, og meglerne oppgir forskjellige årsaker til hvorfor de setter denne prisantydningen.

- Dette gjør vi for å få folk til å komme. Det skulle egentlig ikke ha stått pris der, men systemet til Finn.no krever at vi må legge inn et tall. Selger ønsket i utgangspunktet at det skulle stå «bud ønskes», sa Merete Arnegård Burås hos DnB Nor Eiendom til Nettavisen.

Like før jul er boligen fortsatt ikke solgt.

- Vi har ikke fått inn noen bud, men vi har merket en voldsom økning i etterspørselen, sier Burås til Nettavisen.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Hun bekrefter at det både har vært seriøse og useriøse henvendelser.

- Så lenge vi ikke har solgt eiendommen kan vi ikke være helt fornøyd med tiltaket, men det er positivt at mange flere nå har sett boligen, mener hun.

Les artikkelen: Disse boligene koster ikke en krone

Lovte dusør i e-post
En annen kreativ husselger fant ut at han skulle utlove en ”formidlingsdusør” på 50.000 kroner. En e-post ble sendt ut til venner og kjente og spredte seg snart som en farsott.

Pengene skulle gå til personen som videresendte mailen til den som faktisk kjøpte huset.

Dette var et kreativt utspill fra selger, men det har ikke resultert i noe tellende.

- Det er kjøper som selv peker ut hvem som skal motta pengene, sa selger Mark Astrup til Nettavisen i slutten av oktober.

Men e-posten har foreløpig ikke ført til noe salg.

- Huset er fortsatt ikke solgt. Dette var et kreativt utspill fra selger, men det har ikke resultert i noe tellende, sier eiendomsmegler Tom Arthur Pedersen i DnB Nor til Nettavisen.

Les artikkelen: - Hjelp meg og få 50.000 kroner

Bruker Facebook og YouTube ved boligsalg
Nettverkstjenester og sider med brukerskapt innhold er i vinden som aldri før. Facebook og YouTube er eksempler på disse.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

- Vi ser fremveksten av helt nye kanaler for markedsføring i form av slike sosiale medier. Vanskelige tider og nye markedsføringskanaler vil utløse mye kreativitet, som vil kunne utfordre den tradisjonelle måten å selge boliger på, sier førstelektor Gorm Kunøe ved Institutt for markedsføring ved Handelshøyskolen BI til forskning.no.

BI-eksperten mener boligselgere må innta en langt mer aktiv holdning til boligsalget enn i dag, og mener YouTube kan være en av flere gode markedsføringsmuligheter.

Flere har allerede tatt i bruk denne kanalen, og noen av resultatene kan du se her.

Les artikkelen: Selger boligen på YouTube

Selg boligen din på egen hånd
Det nye bolignettstedet surf.no åpner nettopp for tilleggsannonsering via sosiale nettsider. De håper på sikt å ta opp kampen med store aktører som Zett, Tinde og Finn.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

- Vårt konsept er å la folk få annonsere boligen sin selv. Jeg tror mange er interessert i å teste boligen sin i markedet før de eventuelt kobler inn megler, ikke minst i dagens boligmarked, sa daglig leder Espen Michael Larød til Nettavisen for noen uker siden.

Les artikkelen: Slik ordner du boligsalget selv

Boligbytte stadig mer populært
Dersom du ikke skulle få solgt boligen din, finnes det alternative måter for å få skifte bolig. Boligbytte brer om seg i dagens vanskelige marked.

- Jeg har hatt min enebolig ute for salg i et par måneder nå, men har fortsatt ikke fått solgt, sa boligselger Tønnes Sindland til Nettavisen i november.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Da hadde han lagt boligen sin ut for bytte, noe som nå ser ut til å kunne gi resultater.

Det har vært flere henvendelser, og det ser ut som om vi kommer i mål med noe før nyttår.

- Det har vært flere henvendelser, og det ser ut som om vi kommer i mål med noe før nyttår. Om det blir et rent salg eller et boligbytte er foreløpig litt usikkert. Det ser ut til at det bygger opp til en budrunde, så den vil avgjøre utfallet, er oppdateringen Sindland gir Nettavisen rett før jul.

Les artikkelen: - Vil du bytte hus med meg?

Røde rammer trekker oppmerksomhet
Et grep Nettavisen skrev om i oktober var røde rammer rundt frontbildet på annonsene på Finn.no.

- Vi har rett og slett gjort dette for synlighetens del, sa daglig leder Tom Jørgensen i Notar Bergen Sentrum til Nettavisen.

Han var usikker på hvor stor effekten av rammene hadde hatt.

- Det er vanskelig å si noe konkret om effekten, men det var bra med folk på visningene der vi brukte rammene rundt annonsene. Men også på andre visninger har vi mange folk, så rammene er ikke akkurat avgjørende for om vi får solgt eller ikke, sa Jørgensen.

Les artikkelen: Se meglernes aller nyeste salgstriks

Eller hva med loddsalg?
Skulle du etter alle disse tipsene og mulige salgskanalene fortsatt ikke klare å selge boligen din, bør du nok likevel tenke deg om nok en gang før du begynner å sysle med tanken om å gjøre som den arbeidsløse eiendomsmegleren Miguel Marina i Spania gjorde, da han ikke fikk solgt boligen sin.

Han begynte et loddsalg med 64.000 lodd a 5 euro .

Hvordan det gikk, kan du lese her.

Les artikkelen: Boligeierens desperate triks

Les flere artikler på Nettavisen.no/Bolig

SALGSHJELP? Nettavisen finner rett eiendomsmegler til deg! (gratis)


DYRT BOLIGLÅN? Spar minst 5000 kroner (gratis)


Hva er ditt beste tips for å få solgt boligen? Kommenter under.

Reklame

Black Week hos Ekstralys: Gjør kupp på billykter, arbeidslys og xenonsett