Selg SAS!

Mye stygt er sagt og skrevet om SAS Braathens. Med rette. Nå bør konsekvensen bli at staten selger seg ut av SAS, skriver Are Slettan i en kommentar i NA24.

18.04.06 07:57

Historisk sett har den norske staten uten tvil gitt positiv særbehandling til SAS. Om det var lurt for noen tiår siden, det er en komplisert debatt. Men det er i alle fall ingen grunn til å sy puter under armene på SAS nå.

Selskapet trenger ikke statlig hjelp – det trenger å ta seg sammen.

Det er i dag ingen grunn til at den norske (eller svenske og danske) staten skal opptre overfor SAS på noen annen måte enn en hvilken som helst eier. Og hvis man ikke vil noe annet med eierskapet enn å tjene penger, da er vitsen med statlig eierskap i enkeltselskaper, etter min mening, borte.

Derfor bør staten selge sine 14,3 prosent i SAS.

Det er vanskelig å se hvilke strategiske eller distriktspolitiske hensyn som i dag ivaretas av SAS. Subsidierte distriktsruter er ikke avhengige av at staten er inne på eiersiden i flyselskapet som vinner anbudene, like lite som man trenger statlig eierskap i entreprenørselskaper som bygger veier og broer i distriktene. Heller ikke eventuelle beredskapshensyn krever eierskap.

Faktisk vil det rense luften hvis SAS blir fullstendig privatisert. Da vil man slippe rollekonflikter. For eksempel er det ikke vanskelig å se at staten som aksjonær har andre interesser enn staten som kjøper av luftfartstjenester. Konkurransetilsynet er også stadig på kollisjonskurs med staten som SAS-eier.

Det er ledelsen og de ansatte i SAS som må rydde opp i selskapet. Det er ikke statens rolle, og derfor bør den heller ikke være eier i selskapet.

Det kan faktisk være at det vil være sunt for SAS at ikke halve selskapet er statseid. Det vil trolig gjøre det klarere for ledelse og ansatte at det ikke blir delt ut noen sovepute hvis man fortsetter på dagens kurs. Kanskje kan det ende med at SAS blir solgt til en større konkurrent. Jeg ser ingen grunn til å gråte over det.

Etter at staten har solgt seg ut, bør målet med luftfartspolitikken ene og alene være å skaffe de beste flytjenester for norske forbrukere. Og her, som i de fleste markeder, er nøkkelordet konkurranse. Alle hindringer for nykommere og konkurranse må fjernes.

Så får SAS Braathens velge om selskapet vil fortsette å være markedsleder – noe som bør være fullt mulig – eller streike og krangle seg ut av rullebanen.

*Are Slettan er tidligere redaktør i TV 2 Nettavisens økonomiseksjon og iMarkedet.no. Han jobber nå for NA24 fra Houston, USA, og skriver blant annet kommentarartikler.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.