*Nettavisen* Økonomi.

Pål Nisja Wilhelmsen

Selvfølgelig er det naturlig å hate Tesla-eierne

Foto: (Getty Images)

Alle Tesla-eiere fortjener litt hat.

Det var i 1990 at Raga Rockers laget den postmoderne ironiske låten om hvor deilig det var å ha noen å hate. Som med mye av den typen humor gikk det mange hus forbi, men som den bevingede sannheten om at det ikke er nok å ha suksess uten at noen feiler så er det sant. Det er deilig å ha noen å hate.

Spesielt Tesla-eiere. Fordi de fortjener det.

Som ansatt i Nettavisen har jeg tilgang til en del statistikk, og det er ganske enkelt å konkludere med at saker som er negative til Tesla leser veldig godt. De positive leses også bra, men ikke like godt som de som på en direkte eller indirekte måte legger litt skygge på de amerikanske batteribilene.

Uavhengig av bilen så har Tesla klart å bli en merkevare som noen mener noe om. Det er en merkevare du har et forhold til. Vi elsker. Vi hater. Vi bryr oss.

I Tyskland ble merkevarene blant biler undersøkt i 2017. Den merkevaren flest likte var Audi, men Tesla var nummer 2. En amerikansk bil i Tyskland. Det er ingen andre amerikanske merker på topp 10. De andre på topp 5 er tyske: Audi, BMW, Porsche og Mercedes-Benz.

I Norsk kundebarometer for 2018 er det Volvo som er nummer 1 foran Toyota med Tesla på en tredjeplass. Nå er det en litt annen undersøkelse enn den over.

Uavhengig så er Tesla en av de aller sterkeste merkevarene for bil i verden for øyeblikket.

Selv om logoen til Tesla ser ut som om den er designet av en fyr som er høy på seg selv og konspirasjonsteorier basert på 90-talls science fiction.

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: Christophe Ena (AP)

Selv om det bråker så mye inne i en Tesla at man må håpe at alle andre biler på veien også er elektriske.

Selv om Tesla først og fremst er en sportsbil, og ikke egentlig har så veldig unikt design utenpå.

Selv om det er helt greit å ville ha en annen bil.

For Tesla gjorde det ingen hadde gjort før. Der andre bilmerker laget elektriske biler som lignet på noe som var designet av en innleid vikar fra grunnskolen med middels ferdigheter i utdatert tegneprogram så laget Tesla en bil som så relativt kul ut.

Der andre bilmerker laget elektriske biler også, så gjorde Tesla bare det.

Merkevaren til Tesla er bygget opp med en gjennomført ærlighet, og med tro på hva de driver med. Tesla lager elektriske biler. Ferdig med det.

Så hvorfor er det greit å hate? Mislike, i hvert fall? Fordi ingen merkevare vil noen gang bli likt av alle. Som medlem av et politisk parti som feilaktig lenge har prøvd å være for alle og dermed blitt bittelite har man glemt at for å bli likt må noen også mislike.

Tesla har lært av Steve Jobs og Apple. Så får det være at eierne av begge produkter ofte er like skrytete. Ofte de samme også.

Sylteagurk. Ananas på pizza. Makrell i tomat. Oliven. Apple. Tesla.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.