Kontraktsverdien er på rundt to milliarder kroner de neste fem årene, og er den nest største avtalen Avinor har med samarbeidspartnere.

- Vi legger blant annet til rette for enkle og gode lademuligheter for elbiler, vi skal kjøpe inn elbusser i shuttletrafikken til og fra p-områdene, og vi er straks i mål med ISO-sertifisering på kvalitet og miljø, sier markeds- og bærekraftsjef i Onepark, Mona Elisabeth Gladhus, i en pressemelding.

Hun legger til at de har både kjøpt klimakvoter og sertifikater for grønn energi.

Miljø var et tydelig krav i anbudet som Avinor lyste ut i april i år. Avinor har blant annet forpliktet seg til å halvere egne kontrollerbare utslipp innen 2022, sammenlignet med 2012.

Les også: Full krig om p-avgift i NRK-studioet: - Helt spinnvilt

Fornyet tillit

Onepark har hatt samarbeid med Avinor på Gardermoen siden 2017, og de har jobbet for å sikre fornyet tillit hos Avinor.

- Konkurransen har vært tøff og vi er derfor veldig glade for at Avinor har valgt å fortsette samarbeidet med oss, sier Leif Nymoen, administrerende direktør i Onepark, i pressemeldingen.

- Avinor er uten tvil vår største kunde, og svært viktig for oss både økonomisk og markedsmessig. Derfor er det ekstra gøy at vi får lov til å fortsette. Dette skal vi feire i flere dager, sier han.

- Sømløs tjeneste

Parkeringsanlegget på Oslo lufthavn er landet største, med plass til 23.000 biler, fordelt på 20 parkeringsområder inne og ute, både korttidsplasser og langtidsparkeringer, samt shuttlebusstrafikk til og fra terminalen.

Les også: Raser mot byrådet som vil kreve betaling for privat parkering: - Skremmende

- Pandemien har selvsagt vært krevende også for oss, men vi ser at trafikken nå tar seg opp igjen, og vi er klare for å ta imot alle som ønsker å komme seg enkelt og raskt til og fra flyplassen, sier Nymoen, og legger til:

- Vi har en sømløs tjeneste, med kameragjenkjenning og automatisk betalingsløsning, og vi har enkle løsninger for forhåndsbestilling på nett, med kun to timers avbestillingsfrist, sier Nymoen.