Gå til sidens hovedinnhold

Simen (44) selger Norges mest populære bil: – Aldri opplevd liknende

Etterspørselen etter Tesla-konkurrenten Ford Mustang Mach-E er ekstrem.

STAVANGER (Nettavisen Økonomi: ) Simen Haave (44) småjogger rundt i varmen på Kverneland Bil. Litt svett og sliten. Gir og får beskjeder til venstre og høyre. Mottar minst tre telefonsamtaler i løpet av de ti minuttene han kan snakke med Nettavisens utsendte.

– Det kom inn utrolig mange biler på én gang, og vi vil bare få ut bilene så raskt som overhodet mulig. Vi har stått på fra morgen til kveld de siste ukene. Mekanikerne, administrasjonen og selgerne har jobbet overtid hver dag for å levere til alle kundene som venter, sier Haave, som er Fords salgsansvarlig for elbil på Kverneland Bil.

Ford Mustang Mach-E var Norges desidert mest solgte bil i mai i år. Hver dag rullet 45 nye biler av denne typen på norske veier i mai. Totalt kjøpte nordmenn 1.384 nye Mustang Mach-E i forrige måned. Det er 531 flere biler enn neste modell på listen, den ladbare hybriden Toyota RAV4.

Les vår biltest: Den viktigste mangelen til Mustang Mach-E gjør den perfekt

Normalt leverer Haave og kollegene mellom 15 og 20 personbiler fra Ford i måneden, og rundt det samme antallet varebiler. På ti dager i forrige måned leverte den lille salgsgruppen ut hele 64 biler av typen Mustang Mach-E.

– Jeg har jobbet her i syv år nå, og har aldri opplevd liknende trykk. Oppmerksomheten steg betraktelig da vi fikk noen av bilene inn for visning i mai. Min gjetning er at interessen blir enda større når folk ser bilen på veiene, sier Ford-salgssjef Petter Klemsdal hos Kverneland Bil.

Les mer: Dette er nå Norges desidert mest solgte bil - bensin og diesel er nå nesten helt dødt

Storsatsing

Elbilen har en rekkevidde på opptil 610 kilometer og har mulighet for firehjulstrekk. Folk har stått på venteliste i flerfoldige måneder for å få bilen, som beskrives som en etterlengtet modell for Joe Biden og hans plan om å elektrifisere det amerikanske bilmarkedet.

Men elbilen er også svært viktig og etterlengtet for Ford, verdens femte største bilprodusent. Fords toppsjef Jim Farley beskriver modellen som den første reelle konkurrenten til Tesla i massemarkedet. Ford-selger Haave tror mange Tesla-eiere vil la seg friste av nykommeren.

– Vi blir ikke bare en konkurrent til Tesla. Elbilkundene er de minst lojale kundene jeg har møtt. De hopper fra det ene til det andre. Vi har kunder som bytter til Mach-E fra både Tesla X og Nissan Leaf. Når en bil koster mellom 400.000 og 600.000 og i tillegg er en SUV, dekker du så mange behov, sier Haave og fortsetter:

– Folk er ikke merkelojale lenger. Før kjøpte du Ford fordi du var en Ford-mann. Men nå vil folk ha det nyeste og beste. Og om du er ung eller gammel, så vet du hva en Mustang er, og det tjener vi på nå.

Det 118 år gamle selskapet har sagt at de skal investere 241 milliarder kroner i elektriske og selvkjørende biler fram mot 2025, hvorav mesteparten av midlene settes av til elbiler. Ford produserer elbilene i Mexico og Kina, og har sendt tusenvis av biler med skip til Norge den siste måneden. Leveransene vil fortsette de kommende månedene.

– Vi merker at folk har store forventninger og at mange har ventet siden november 2019. Kundene kan veldig mye om bilen allerede når de henter den. Mye mer enn det som er normalt, sier salgssjef Klemsdal.

Les mer: Tesla dømt i forliksrådet: Nå vil de ha saken tatt opp på nytt

– På grensen til blasfemi

Hva skal du gjøre når hundrevis av kunder helst vil ha bilen de har kjøpt for mange måneder siden ?

Normalt tar det rundt en time for Haave, Klemsdal og kollegene å levere ut en bil som er solgt. Kverneland Bil-selgerne sier at mange kunder blir frustrerte når de ser bilen de venter på hos forhandleren og på veien.

Et effektivt tiltak har vært å lage en utleveringsvideo som kundene blir tilsendt, hvor Kverneland-selgerne tar kunden gjennom alle funksjonalitetene elbilen har å by på. Påfunnet var egentlig et smittevernstiltak for å unngå å sitte i samme bil som kundene. I en mildt sagt hektisk periode har det også blitt en effektiv måte å kutte ned på tidsbruk per kunde uten at det går på bekostning av servicen.

– Det gjør hele prosessen både enklere og bedre, for nå kan kundene bare gå tilbake til videoen dersom de lurer på noe senere, sier Haave.

Les mer: Ekstrem Tesla-effekt ga kjempehopp i elbilsalget: – Skal innrømme at jeg var bekymret

At kundene har fått store forventninger, er kanskje ikke så rart. «Alle» har hørt om Ford Mustang, og mange vil prøve den elektriske varianten – som ikke egentlig har så mye til felles med klassikeren:

«Å lage en helelektrisk Mustang er på grensen til blasfemi - ikke minst når de har produsert den som en SUV. Mustangene er kjent for brølende motorer - ikke for å konvertere likestrøm til vekselstrøm… De har tatt en idé som er ufattelig for mange, å fikle med hva en Mustang er, og de har gjort den til flaggskipet i et milliardløft for å gjøre elbilene mainstream», skriver The Verge.

Innflytelsesrike Business Insider tror Ford-satsingen er en genistrek:

«98 prosent av fremtidens årlige elbilsalg ikke har skjedd ennå, og at den neste bølgen av biler må skille seg ut. Det gjør Mach-E på mer enn én måte. Jeg fikk rett og slett ikke nok av den».

Les mer: Stor rift om brukte dieselbiler: – Går raskest på markedet nå

Reklame

Stor oversikt: Her er salgene i nettbutikkene nå