*Nettavisen* Økonomi.

Siste sjanse for New York-rute

Direkteruten fra Oslo til New York har vært en gedigen skuffelse for SAS. Nå truer selskapet med å legge ned sin eneste interkontinentale flyruten fra Gardermoen.

02.12.03 13:45

SAS kan innen kort tid komme til å legge ned ruten mellom Oslo og New York. Satsingen som ble lansert 30. mars i år har vært et eneste stort pengesluk, og passasjerene har uteblitt.

Tidligere i høst sa selskapet at de ville se an trafikkutviklingen for så eventuelt droppe ruten fra mars neste år. Men passasjerutviklingen har ikke bydd på gode nyheter, og nå vurderer selskapet å begrense tapene ved å stoppe ruten tidligere.

Avslutter innen kort tid
- Hvis vi ikke ser en kraftig forbedring, så vil vi måtte avslutte ruten innen ganske kort tid, sier chief of investors relations i SAS, Sture Stølen, til TV 2 Nettavisen.

- Det kan tenkes at dette vil skje neste vår, men det kan også skje tidligere, sier han videre.

SAS vil selv ikke kommentere hvor mye selskapet har tapt på New York-satsingen, men spekulasjoner har tidligere gått på at ruten koster SAS opp mot 100 millioner kroner årlig.

Betydelige tap
- Jeg vil ikke si mer enn at det dreier seg om betydelige tap. En interkontinental rute omsetter normalt for mellom en halv milliard til en milliard kroner per år. Da kan du selv regne ut at det kan bli betydelige gevinster og tap, sier Stølen.

New York-ruten ble opprinnelig lagt ned høsten 2001, for så å bli gjenåpnet i mars i år. Tidligere fløy SAS med en 767 Boeing-maskin, men nå har selskapet satt inn større Airbus 330-fly, som har vist seg langt vanskeligere å fylle.

- Tidligere fløy vi ruten med 188 seter, i dag har vi 261 på hver avgang. I gode år med 767-flyet har det vært en akseptabel rute, men med det svake markedet i dag er det vansker å se grunnlag for en fast rute, sier Stølen.

Ber kundene om støtte
Med mindre passasjerene skulle vise en overraskende positiv interesse for New York-ruten de nærmeste ukene, vil du trolig måtte belage deg på å fly om København, Stockholm eller London for å komme deg til «The Big Apple».

- Jeg tror det krever en konjunkturoppgang, men det krever også at kundene i større grad velger å støtte opp om denne ruten. Om markedet ønsker en direkte forbindelse, bør de vise det nå, sier Stølen.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.