Coop Mega reklamerer for kupp på Toro-varer denne uken i sin kundeavis.

Ifølge Aftenbladet.no har en kvinne som lot seg forbause over dette, tatt kontakt med dem. Hun benyttet seg av tilbudet Coop har på gryteretter og supper på 40 prosent denne uken. Selv om supermarkeder som Meny og Mega vanligvis har litt høyere pris enn lavpriskjedene, regner hun med at hun likevel tjene på å slå til på de kraftig rabatterte varene.

Senere samme kveld skal hun imidlertid ha gått innom Rema 1000 og sammenlignet prisen med det hun hadde betalt til nedsatt pris hos Mega. Da fikk hun en overraskelse. Selv med 40 prosent reduksjon var varene på Mega dyrere.

Den forbruker-bevisste kvinnen viser blant annet til Toro-posen «Toro Bali kyllinggryte», som med 40 prosent rabatt koster 22,74 hos Coop Mega og uten rabatt skal varen ifølge henne koste 20,90 kroner hos Rema 1000. Det er ni prosent billigere enn den kraftig rabatterte varen hos Mega.

– Jeg fikk litt sjokk og er mildt sagt ganske provosert. Skjønner ikke hvordan det kan være mulig, sier hun til Aftenbladet.

Coop forklarer prisforskjellen med at det er forskjell på en lavpriskjede og et supermarked.

– I et supermarked er det økte kostnader på grunn av bredere vareutvalg og kostnader med å ha blant annet ferskvaredisk. For en fast Mega-kunde vil nok prisene med 40 prosent rabatt oppleves som et kupp, sier kommunikasjonssjef Harald Kristiansen i Coop til Aftenbladet.no.

10 prosent dyrere på supermarkeder

Også Nettavisen har tidligere omtalt tilbud hos supermarked som er langt dårligere enn man kan få inntrykk av ved første blikk.

Nettavisen har sammenlignet tilbud fra supermarkeder, som Coop Mega og Meny, med prisene på identiske varer hos lavpriskjedene. Det er blitt avdekket at tilbudene ikke er reelle, og at forbrukeren faktisk taper penger.

Dagligvareekspert Odd Gisholt har tidligere uttalt at supermarkedene har blitt ganske drevet på tilbudskampanjene.

Generelt ligger Meny og Coop 10 prosent høyere enn lavpriskjedene. Det har også Nettavisens pristester vist, der prispåslaget har vært på mer enn 15 prosent.

I februar varslet en samlet dagligvarebransje at de ville øke prisene. Lavpriskjeden til Coop, Extra-kjeden, satte opp en rekke varer 1. februar, og Rema 1000 fulgte straks etter.

2. februar fortsatte Coop-eide Extra å øke prisene, og satte opp prisene på både saft og sjokolade med både 10 og 28 prosent.

Konkurrenten Kiwi valgte derimot å fryse prisen på en rekke varer. Det resulterte i at Extra tok en helomvending. Prisene ble satt ned på nivå med Kiwi og det samme gjorde Rema 1000.

Kjedene har i etterkant uttalt at de selger med tap. Og at det er begrenset for hvor lenge de kan holde prisene nede.