Gå til sidens hovedinnhold

Sjokkmelding til 500.000 TV-abonnenter: – Samarbeidet med Telia er avsluttet

Telias kunder har mistet Champions League-kamper, Paradise Hotel, Bundesliga og Luksusfellen permanent, ifølge TV 3- og Viaplay-topp.

I tre uker, siden 1. mars, har nær en halv million Telia-kunder måttet greie seg uten TV-kanaler som TV3, V4, TV6, Explorer og alle V-kanalene fra Nent Group.

Telia-kundene kan heller ikke bruke strømmetjenestene Viaplay og Filmfavoritter. Dermed ryker også Champions League- og Bundesliga-kamper, og muligheten til å se Norges beste fotballspiller, Erling Braut Haaland i aksjon. Også andre populære program, som Camp Culinaris, Paradise Hotel, I lomma på Silje og Luksusfellen, forsvinner.

Nettavisen har søkt å få partene til å forklare status i konflikten. Ifølge Nents kommersielle direktør Kim Poder er ikke dette lenger en konflikt, fordi kanalene deres ikke vil vende tilbake til Telias flater:

- Samarbeidet vi har hatt med Telia gjennom flere år nå blitt avsluttet i og med at partene etter langvarige forhandlinger ikke oppnådde enighet i februar, sier Poder.

Han oppfordrer berørte kunder til å få tilgang til Nents innhold gjennom å tegne et abonnement på Viaplay eller bytte til en av de andre partnerne i TV-distribusjonsmarkedet.

- Innholdet er borte for godt

- Nent har ikke noe ønske om eller er i en posisjon der vi kan tvinge Telia eller andre TV-distributører til å kjøpe retten til å distribuere våre TV-kanaler og strømmetjenester. Telia er heller ikke forpliktet til å kjøpe vårt innhold.

Poder ønsker ikke å kommentere samtalene med Telia, men understreker at partene ikke lenger har noen distribusjonavtale.

- Nå er det viktig at begge parter på en sannferdig måte informerer kundene og markedet om akkurat det, slik at man unngår å skape falske forhåpninger hos kundene om at Nents innhold bare er midlertidig borte fra Telias TV-tjenester.

Telia må fortelle sine kunder at innholdet fra Nent er borte fra skjermen for godt, oppfordrer Poder:

- Når nå samarbeidet mellom Telia og Nent er avsluttet, er det derfor riktig at partene er ærlige i sin respektive kommunikasjon, og ikke forteller Telia-kundene om at bortfallet av TV 3, Viaplay og Nents øvrige kanaler er midlertidig. Det skaper uriktige forhåpninger hos kundene om at alt vårt innhold vil være tilgjengelig igjen om kort tid.

Les også: Turid (78) tok til gatene i kraftig cruiseoppgjør: – Tusenvis blir sendt ut i arbeidsledighet

Tar over PL og vintersport

Ut fra hva Kim Poder sier Nettavisen betyr det at Telia-kunder kan se langt etter mye av den mest etterspurte sporten på TV i lang tid framover.

Nent Group, Nordic entertainment, vant vinteren 2020 kampen om Premier League-fotball fra sesongen 2022/2023 til 2028 - som TV2 altså tapte. Prisen er aldri offentliggjort, men eksperter på bransjen har antydet at dette har kostet flere milliarder kroner.

To milliarder kroner skal det også ha kostet å sikre seg omfattende rettigheter til vintersport. I 2019 ble det klart at sesongen som nå går mot slutten blir den siste med NRK-dominans i vintersport-sendingene.

Les også: Therese Johaug hamstret gull, men går glipp av millioninntekter

Fra 2021/2022-sesongen har Nent Group rettighetene til verdenscupene i alpint, langrenn, skihopp, kombinert, snowboard, freestyle og freeski. I tillegg kommer rettighetene til VM på ski (FIS World Ski Championships) i 2023 og 2025.

Det innbefatter de samme grenene som verdenscupene. Sendingene blir vist på Viaplay og på Nent Groups betal-TV- og gratis TV-kanaler.

I praksis blir dermed Nent svært dominerende for sportssendinger. Ifølge kommunikasjonsrådgiver Lasse Gimnes, som har lang fartstid fra innsiden av TV-bransjen, har kostnaden for å distribuere dette vært sentralt i konflikten mellom Nent og Telia.

- Skulle gjerne blitt enig

- Dette er ikke en ønskelig situasjon, og vi beklager veldig overfor alle våre kunder. Vi skulle gjerne blitt enige med Nent om en ny avtale innen tidsfristen for utløp av tidligere avtale, men det klarte vi dessverre ikke denne gangen, sier Telias kommunikasjonsdirektør Henning Lunde til Nettavisen.

Kjernen i forhandlingene handler om kundenes valgmuligheter, og at Telias kunder ikke skal måtte betale for innhold som de ikke har interesse av, hevder Lunde, som i motsetning til Nent-direktøren ikke vil slukne seernes håp om fotball og annet innhold fra Nent Group:

- Vi jobber for fullt for å finne en god løsning slik at kundene igjen kan få sett på Nent-kanalene, og slik at vi sammen kan fortsette å skape gode seeropplevelser i tiden fremover til glede for alle kunder og seere.

Les også: Hudfletter strømleverandørene: – Differansen putter de i egen lomme

- Smertegrensen er passert

Lunde legger ikke skjul på at Nent Group har priset innholdet sitt høyere enn hva Telia er villige til å legge på bordet:

- Det er en smertegrense for hvor mye våre kunder er villig til å betale for TV-selskapenes stadig dyrere kjøp av rettigheter samtidig som kundene våre mister valgfrihet, og vi kan ikke fortsette å la TV-selskapene «dumpe» rettighetskostnadene sine over på våre kunder i all evighet, sier Lunde.

Kim Poder i Nent Group har dette budskapet til frustrerte Telia-kunder:

- Vi forstår at Telias kunder er frustrerte, men Nent har fortsatt et nært og godt samarbeid med alle de øvrige TV-distributørene i Norge, og kundene vil derfor kunne fortsette å bli underholdt av NENTs produkter gjennom abonnement hos Allente, Altibox, RiksTV, Strim, NextGenTel eller Telenor. Mange kjøper dessuten et abonnement direkte fra Viaplay.

Les også: Her er Coop-toppenes monster-lønninger