Tesla er verdens ledende elbil-produsent og selskapet har satt en ny standard for biler som går på fornybar energi. Spesielt i Norge er bilen populær, og det finnes flere biler per snute i Norge enn i noe annet land.
Men selv om Tesla-bilene er utslippsfrie, betyr ikke det at selskapet Tesla er noen miljøvinner når man ser på alle utslippene Tesla bidrar til.
Les også: Dårlig elbil-nytt for norsk økonomi
Bitcoin-vinner
Selskapet er nemlig også tungt inne i kryptovaluta-handel og tjener faktisk langt mer penger på det enn på å selge biler, selv om klimaeffekten er svært negativt.
Les også: Tesla har kjøpt bitcoin for nesten 13 milliarder kroner
Da Tesla la frem tallene sine mandag kveld, kunne selskapet vise til en rekordhøy fortjeneste på 428 milllioner dollar, og av dette var 101 millioner kroner gevinst på salg av bitcoin.
De øvrige inntektene stammer imidlertid ikke primært fra bilsalg, men, som Wall Street Journal påpeker, fra salg av klimakvoter til andre bilprodusenter for å kompensere for deres salg av biler som går på diesel og bensin. Dette er kvoter Tesla får gratis og dermed kan selge med 100 prosent gevinst, noe de tjente 518 millioner dollar på i årets første kvartal.
Les også: To drept i Tesla-krasj: Nå kommer Elon Musk med klar beskjed
Selve bilsalget er dermed fortsatt en underskuddsbutikk for Tesla, som likevel er verdens mest verdifulle børsnoterte bilprodusent.
Kritisert
Bitcoin-handelen var derimot lønnsomt, og selskapet har bidratt til å løfte prisen på kryptovalutaen kraftig gjennom sine enorme investeringer. Selskapet kjøpte kryptovaluta verdt 1,5 milliarder dollar tidligere i år, og gevinsten i 1. kvartal kom etter at selskapet solgte 10 prosent av denne beholdningen.
Les også: Ekstrem Tesla-effekt ga kjempehopp i elbilsalget: – Skal innrømme at jeg var bekymret
Bitcoin-investeringen er imidlertid allerede kraftig kritisert ettersom kryptovalutaen er en stor forurenser.
Flere studier, inkludert denne fra Joule, har vist hvor hvor mye energi og store utslipp som går med til utvinningen av kryptovalutaen. Joule-rapporten viser til at CO2-utslippene knyttet til bitcoin i 2018 var på opptil 22,9 millioner tonn CO2. Det er nær halvparten av Norges totale utslipp samme år.
1,8 millioner fossilbiler
Men hva utgjør Teslas bitcoin-utslipp målt opp mot effekten fra de klimavennlige bilene? Som CNBC-reporter Leslie Picker påpekte denne uken, tilsvarer kjøpet av 1,5 milliarder dollar i bitcoin, basert på tall fra storbanken Bank of America, utslippene til 1,8 millioner fossilbiler i løpet av et år.
Tesla, til sammenlikning, produserte drøyt en halv million biler i 2020.
Det store utslippet skyldes det enorme energiforbruket som går til å grave etter og overføre bitcoin fra en eier til en annen, ved hjelp av tusenvis av datamaskiner, drevet hovedsakelig av kullkraft.
Les også: Teslas bitcoin-hamstring skaper klimadebatt: – Hykleri på steroider
Fått kritikk
Teslas bitcoin-kjøp har allerede skapt debatter langs flere spor i sosiale medier, hvor mange har kritisert det angivelig grønne selskapet Tesla investerer så tungt i bitcoin, som står for så store klimautslipp.
Harper Reed, Barack Obamas tidligere teknologiske rådgiver og CTO, spør hvorvidt bitcoin-kjøpene til Tesla eliminerer klimafordelene ved å velge Tesla. Reed lurer også på om grønne fond vil stille seg annerledes til å investere i Tesla i lys av selskapets storkjøp.
En annen Twitter-bruker, Margaret Wertheim, sammenligner hvor store summer Elon Musk er villig til å bruke på karbonfangst- og lagring og kjøp av bitcoin.
– Hykleri på steroider: Krypto-produksjon er en enorm CO2-forurenser som ikke gjør noe annet enn å gjøre de rike rikere, skriver Wertheim.