Gå til sidens hovedinnhold

Skal media mene noe?

KOMMENTAR: Finnes det meningsbærende media i Norge? Er svaret «nei» og er det derfor bloggerne vinner fram?

Et svært godt og gammelt triks fra den juridiske verden er å stille spørsmål du vet du får riktig svar på. Journalistene bruker selvfølgelig samme triks.

«Når sluttet du å slå din kone?»

Derfor unnskylder jeg ingressen på denne saken først, som sist. I tillegg så er denne kommentaren i seg selv et bevis mot min egen hypotese. Det får stå seg. Min påstand er nemlig at den viktigste grunnen til at bloggerne vinner fram er at media ofte kan oppfattes som Blendavasket byråformidling.

La meg likevel spole tilbake til hvorfor jeg fant ut at jeg skulle skrive denne saken. Bakgrunnen var at media i Norge er verdensmestere i mobbing. Av hverandre. Aftenposten elsker å kalle Nettavisen for 6-åringen (vi kaller dem 60-åringen tilbake). Dagens Næringsliv elsker å feilsitere Side2 som Nettavisen (DN er som kjent opptatt av sitering), mens Finansavisen mer enn gjerne slår opp saker om Nettavisen på sin skråblikkaktige bakside. Dagbladet omtaler Aftenposten når de siterer som «tanta» og ingen skriver noe pent om Se og Hør så lenge de kan unngå det.

Med det som bakteppe var jeg interessert i å sjekke hvor forskjellige saker var hos de respektive nettaviser. Det endte med denne kommentaren: Hvorfor jeg tror bloggerne vinner fram. Forskjellen mellom sakene i den ene eller den andre avisen var så liten at det knapt kunne kalles forskjeller. La gå, ved å ta en tur til Vårt Land eller Nationen fikk man i hvert fall litt andre fokusområder - og Klassekampen er forfriskende annerledes.

Vi i Nettavisen har satset hardt på å være raskt ute med det viktigste innenfor nyheter, sport og økonomi. I tillegg har vi Side2 som skriver om film, musikk, mote, livsttil og helse. Det er de valgene vi har tatt. Er valgene de samme hos de andre? Burde de hatt flere meninger? Burde vi hatt flere meninger? Eller er de sterke meningene til Gunnar Stavrum mer enn bra nok?

Jeg tror svaret ligger litt i den hverdagen man ser nå. Bloggere leses like mye som etablerte media. Min påstand er det at vinner fram fordi de er unike stemmer som er ladete, meningsbærende og ofte svært så politisk ukorrekte. Vi som leser på nett og på papir vil gjerne bli utfordret i vår tankegang, enten ved at folk er veldig enig med oss eller veldig uenige. Det gjør at vi bruker hodet litt ekstra. Det er derfor jeg besøker blogger som gir meg et litt annet perspektiv hver eneste dag i tillegg til å lese nyhetene objektivt framstilt på Nettavisen.

La meg derfor gi noen eksempler på ladete og meningsbærende bloggere som driver med en slags nyhetsformidling:

Jan Simonsen: Økte helsemidler forsvinner i lønninger
Liberaleren: Militærkupp i Honduras, for å hindre kupp
Vox Populi: Oljefondet og verdens fattige
Bore-aktuelt: Kirke og misjon
Venstresida.net: Kuppmakernes dekkhistorie rakner i Honduras
Politisk ukorrekt: Norsk kriminalpolitikk i et nøtteskall

Det er selvfølgelig ikke bare innenfor politikk at bloggerne vinner fram med meningsbærende innhold. Du finner det innenfor sport, mote og data - for å nevne noen. Det er heller ingen tvil om at folk faktisk vil ha disse meningene.

Ser du på England så finner du meningsbærende journalistikk. I USA har man bygget opp en hel tv-stasjon på nettopp å være meningsbærende: Fox News. Uansett hva man sier så er det i hvert fall underholdende nok å se på:

HTML EMBED

Problemet til Fox News er selvfølgelig at de neppe kan kalles verken «fair» eller «balanced» - for det er viktig for leseren at meninger og fakta ikke brukes som hverandre, men de kan gjerne stå sammen. Det gjlr det hele mer interessant. Alle som har lest bøker av Antony Beever vet det.

Eller muligens vi heller vil ha en Jon Stewart, på nett eller TV?

HTML EMBED

Et konsept som «Crossfire,» enten det er på nett eller TV, vil fungere. Her er ideen, helt gratis. Start bloggen i dag.

HTML EMBED

PS! Jeg hadde tenkt å lete fram ett godt eksempel hos Norges største blogger, Ida Wulff, og forsåvidt så fant jeg det. Ett eksempel på at også Ida faller for triksene hun har lært av oss i media: Dagbladet=Nye Se og Hør.

Kommentarer til denne saken