Gå til sidens hovedinnhold

Skaper sterke reaksjoner: Nå forsvinner billettautomatene

– De tar ikke hensyn, sier Ingebjørg Godskesen, partileder i Pensjonistpartiet.

Fra 10.mai kan du ikke lenger kjøpe billett på en av Ruters 170 billettautomater i Oslo-regionen.

Systemet på automatene er i ferd med å bli utdatert og selskapet ser ikke på det som bærekraftig å erstatte automatene når kun et fåtall av kundene benytter seg av denne betalingsmetoden.

- Å reise med gyldig billett skal være enkelt. De aller fleste kundene våre benytter app når de kjøper billett og de færreste benytter automater. Vi vil derfor satse videre på de mest populære salgskanalene våre som først og fremst er app, kiosker, servicepunkter og kundesenteret vårt på Jernbanetorget, sa markedsdirektør Ellen Marie Rogde, i en pressemelding fra 2020.

Les også: Flere dropper munnbind på Ruter-avganger med få reisende

Til tross for fokuset på lett tilgjengelige billetter, er det likevel minst èn gruppe i Norge som kan befinne seg i en situasjon hvor det å reise med gyldig billett blir vanskeligere fremover.

Diskriminerer de eldste

Leder i Pensjonistpartiet, Ingebjørg Godskesen, er redd for at den eldste generasjonen i samfunnet vårt blir stående utenfor når automatene forsvinner.

- Vi føler det er litt diskriminerende. De tar ikke hensyn til alle brukergruppene. Det må være en løsning for alle, sier Godskesen.

Videre forteller hun at velgerne til Pensjonistpartiet har ulik digital kompetanse og at selv om noen har muligheten til å bytte til app alternativet, gjelder ikke dette alle. Det er heller ikke alle som ønsker å ta i bruk apper.

- Denne gruppen blir diskriminert og man kan risikere at denne gruppen ikke lenger benytter seg av kollektiv transport, sier Godskesen.

Les om: Verdens enkleste mobiltelefoner

Tvinger folk på apper

Pensjonistpartiet finner støtte hos Generasjonspartiet. De er ikke positive til det digitale presset.

- Alle er ikke eksperter på data og dette tvinger folk på apper. Jeg tenker særlig på de som er av den eldre garden som kanskje ikke en gang har en smarttelefon, sier Cayza Del Carmen, sekretær i sentralstyret til Generasjonspartiet.

I tillegg peker hun på flere praktiske utfordringer med at automatene blir satt ut av funksjon.

- De som er dårlig til beins må hele tiden beregne ekstra tid. Det er ikke bare for dem å stille seg i kø for å kjøpe billett. Kanskje går de glipp av bussen de skulle på og må vente til neste kommer, sier Del Carmen.

Videre er det ikke kun eldre som blir rammet av dette, personer med funksjonsnedsettelser kan oppleve utfordringer i dagligdagse situasjoner.

- De blir hele tiden avhengig av andre som kan hjelpe dem. For eksempel kan man se for seg en rullestolbruker i en liten kiosk som skal kjøpe billett. Plutselig lager du kø og blir stresset for at andre bak deg blir sure eller tydelig irriterte. Man føler at de mest utsatte i samfunnet blir diskriminert, fortsetter Del Carmen.

– Er det medlemmer som har klaget inn akkurat dette tilfelle her?

- Ja, det er det, bekrefter Del Carmen.

Forbundsleder i Pensjonistforbundet, Jan Davidsen, kan også informere om at de prøver å få innvilget flere midler og mer støtte fra regjeringen til digital opplæring av den eldre generasjonen.

Bjørg Karin Bjåland Buttedahl, kommunikasjonssjef i Pensjonistforbundet, bekrefter at dette er et av satsningsområdene til Pensjonistforbundet. Hun mener likevel ikke at man kan utelukke de som ikke blir å benytte seg av digitale alternativer.

- Jeg må også påpeke at jeg lurer på hvordan Ruter har foretatt denne undersøkelsen. Hvis dette er gjennomført digitalt kan man lure på om vår brukergruppe i det hele tatt er representert i undersøkelsen. Av erfaring må man faktisk benytte brev for å sikre representativt utvalg i en undersøkelse som dette her, sier Buttedahl.

Les også: Sniking på bussen kan føre til dårligere tilbud

- Finnes gode erstatninger

Ruter ønsker å senke terskelen for å reise med kollektiv transport. Markedssjef i Ruter, Ellen Marie Rogde, påpeker overfor Nettavisen at de har vært opptatt av å ha en god dialog med interessegrupper og sikre like gode alternativer for alle brukergruppene til Ruter.

Hun peker på flere alternativer Ruter ser på som gode erstatninger til billettautomaten hvis man ikke ønsker å benytte seg av appen. Ruters kundeundersøkelser viser at 97 prosent av kundene kjøper billetter på andre måter.

- Kundene kan gå til et utsalgssted og fylle reisepenger på reisekortet eller kjøpe enkeltbillett. Man kan også abonnere på automatisk påfylling av reisepenger, og man kan abonnere på automatisk fornyelse av periodebillett. Dersom man har fylt på reisekortet kan man gå på T-banen og lese av på våre kortlesere. Kundene kan også kjøpe flere enkeltbilletter og bruke dem når de trenger det, sier Rogde.

Selskapet ville også få frem at det ofte blir fremstilt at de som kjøper billett på billettautomater er enten eldre eller personer med funksjonsnedsettelse, men at dette ikke nødvendigvis er tilfelle.

- Disse gruppene er like fremoverlente som alle andre kunder. Ruters kundeundersøkelse viser at den lille gruppen som fortsatt benytter seg av billettautomatene i all hovedsak kjøper voksenbillett og ikke honnørbillett, sier Knut-Martin Løken, pressevakt i Ruter.

Ruter baserer heller aldri sine avgjørelser på kun en brukerundersøkelse.

- Vi er veldig opptatt av å forstå kundebehovene og være i dialog med kunder og ulike interessegrupper. Vi står for eksempel ute på stasjoner, har brukerforum hvor vi inviterer og har dialog med ulike interessegrupper som for eksempel eldrerådet, og vi er opptatt av å bruke tilbakemeldingene vi får fra kunder i ulike kanaler for å stadig forbedre tilbudet vårt.

Les også: Flere dropper munnbind på Ruter-avganger med få reisende

Reklame

Ekstremt høy strømpris – slik kutter du regningen