*Nettavisen* Økonomi.

Skeidar lurte deg med «salg»

Forbrukerombudet har fått nok av lureriet. Prøver Skeidar seg igjen, blir det 500.000 i bot.

25.01.08 15:24

(iOslo.no ) Tradisjonen tro kjørte møbelkjeden Skeidar sin kampanje med lovnader om store avslag på madrasser og andre møbler. Men Forbrukerombudet ble ikke så imponert.

«Møbelkjeden Skeidar har markedsført januarsalg på varer de ikke i tilstrekkelig grad har kunnet dokumentere at de har solgt til den oppgitte førprisen. Forbrukerombudet har derfor nå fattet et vedtak som forbyr Skeidar å benytte seg av uriktige førpriser i sin markedsføring,» står det i den offisielle uttalelsen til Forbrukerombudet.

500.000 kroner
Skulle Skeider ikke umiddelbart slutte med å lyve om salg, må de betale en bot på 500.000 kroner. Og det er ikke en bløff.

- Skeidar bryter markedsføringsloven når de markedsfører seg med førpriser som ikke er reelle. Forbrukerne skal kunne stole på salgsmarkedsføring, og ikke bli villedet som i dette tilfellet, sier forbrukerombud Bjørn Erik Thon, ifølge forbrukerombudet.no.

Forbrukerombudet har den siste tiden sett med argusøyne på den misvisende markedsføringen til møbelbransjen, og det er spesielt bruken av ordet «salg» og uriktig merking av førpris som har fått ombudet til å nå sette foten ned.

- Skuffet over Skeidar
Forskjellige aktører ble, i forbindelse med det noe spektakulære januarsalget, grundig undersøkt.

- Jeg er vel egentlig skuffet over at det har vist seg at Skeidar i denne omgang ikke klarte å vise at de opererte med reelle førpriser i markedsføringen sin. Vi ba jo om dokumentasjon på førprisene, men det de sendte inn viste at de ikke hadde solgt produktene sine til den førprisen i tilstrekkelig grad, sier juridisk rådgiver Svein Åril i Forbrukerombudet til iOslo.no.

Han forteller at Skeidar var «godt informert om reglene» på forhånd.

Sjekker andre aktører
- Vi har bedt om i forbindelse med vår gjennomgang av møbelbransjens markedsføring i januar, at andre aktører dokumenterer sin førpris. Vi avventer tilbakemelding fra dem nå.

Administrerende direktør i Skeidar, Nils Sund, ga følgende kommentar til Aftenposten.no:

- Vi er uenig i fortolkningen til Forbrukerombudet. Etter vår tolkning har vi dokumentert at våre førpriser er korrekte.

Men det knusende vedtaket fra Forbrukerombudet fordufter ikke etter Sunds benektelser. Prøver Skeidar å lure deg som kunde en gang til, kan det hende at boten blir langt høyere enn en halv mill. For nå er Forbruderombudet lei av reklame-lureriet:

- Hvis de tråkker over streken igjen, så må de betale boten. Ser man at gebyret ikke er høyt nok, kan det tenkes at man bruker det som argument for å sette gebyret høyere i andre omgang, advarer Åril.

Les flere saker på iOslo.no

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.