*Nettavisen* Økonomi.

Skitten krig om rent vann

Foto: (Foto: Knut Fjeldstad / SCANPIX)

Ringnes og Coca-Cola slenger dritt om hverandres vann - og kjemper om et raskt voksende marked.

26.04.05 08:25

Ringnes lanserer nå en ny Farris-variant med navnet Bris. Coca-Cola mener Ringnes forsøker å kopiere suksessen med Coca-Colas Bonaqua, ved å lansere en Farris-variant med mindre salt og kullsyre.

Men det får Ringnes-sjef Jan Bodd til å bruse over:

- Det er en fornærmelse å bli sammenlignet med Bonaqua, sier Bodd til VG.

- Dette er ikke en Bonaqua-konkurrent. Dette er ikke Glomma-vann som er renset og fylt på stygge plastflasker, sier Bodd videre.

Dette får igjen kommunikasjonsdirektør Stein Rømmerud i Coca-Cola til å gi en skyllebøtte tilbake:

- Han gjentar det samme våset gang på gang. Bonaqua er renset og filtrert vann tilsatt en nøyaktig tilmålt mengde mineraler for å designe smaken som har gitt best resultater i test. Vi fremstiler Boanaqua flere steder i landet, og det lages av det samme vannet som brukes i alle produktene fra Coca-Cola, sier han til VG.

Bakgrunnen for bråket er uansett at markedet for vann er voksende. Farris er klar markedsleder, men har tapt andeler til Coca-Colas Bonaqua.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.